مقاله

دیجیتالی سازی زنجیره تأمین قهوه – قسمت نخست

دیجیتالی سازی

قهوه موریس – وقتی به «دیجیتالی سازی» فکر می‌کنید چندین مفهوم به ذهن خطور می‌کند: فناوری، داده، اتوماسیون، برنامه‌ها، داده‌های بزرگ، ربات‌ها؟

اما این چیست و چه ارتباطی با زنجیره تأمین قهوه دارد؟

آیا دیجیتال‌سازی برای کنار گذاشتن فاکتور انسانی و جایگزینی آن با برنامه‌ها و نرم‌افزارها است؟

همه‌چیز در ابر بارگذاری می‌شود؟ یا از طریق وب‌سایت می‌فروشید؟

دیجیتالی سازی زنجیره تأمین قهوه – قسمت دوم

در این مقاله به این مفهوم و رابطه آن با زنجیره تأمین قهوه می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانیم:

برای خرید قهوه عربیکا سینگل اورجین arabica coffee single-origin

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

1) دیجیتالی سازی چیست؟

با توجه به آکادمی سلطنتی اسپانیا، مفهوم دیجیتالی شدن با گذشت زمان تغییر کرده است.

آنچه در گذشته فقط به «تبدیل یا رمزگذاری داده‌ها یا اطلاعات مداوم به شماره‌های رقمی مانند تصویر عکاسی، یک سند یا کتاب» اشاره داشت،

اکنون به «انجام فعالیت‌ها در فضای دیجیتال با ترکیب فن‌آوری‌های مختلف مانند ابرهای اطلاعاتی، حسگرها، داده‌های بزرگ، چاپگرهای سه‌بعدی و غیره، [برای ارائه] پتانسیل ایجاد کاملاً متفاوت محصولات و خدمات» اشاره دارد.

Sara Morrocchi، بنیان‌گذار VUNA Origin Consulting، توضیح می‌دهد که «تحول دیجیتال» اساساً انجام آنلاین – به‌صورت آنلاین – فعالیتی است که به‌صورت آفلاین – خارج از اینترنت – انجام می‌شود.

همه ما به‌نوعی این تغییر را تجربه کرده‌ایم:

ارسال ایمیل به‌جای نامه، خرید قهوه در یک سیستم‌عامل مجازی به‌جای خرید مستقیم در یک فروشگاه خرده‌فروشی، یا تماشای برنامه آب‌وهوا به‌جای تلاش برای اندازه‌گیری سرعت هوا.

با تحول دیجیتال همچنین شامل خودکار سازی فعالیت‌ها، ایجاد فرهنگ نوآوری و زیر سؤال بردن فعالیت‌ها یا فرایندها؛ می‌توان از طریق ابزارهای دیجیتال کاهش یا حذف کرد؛

بنابراین، فناوری صرفاً یک تسهیل کننده است،

«این همان چیزی است که امکان تحقق خواسته‌ها یا نیازهای مردم برای روی آوردن به فرآیندهای آنلاین را امکان‌پذیر می‌کند»،

چه برای افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایت مشتری، ساده‌سازی فرایندها، یا در حالت عادی جدید، جلوگیری از تماس بدنی.

رای خرید قهوه جامائیکا jamaica coffee

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

دیجیتالی سازی در صنعت قهوه

بنابراین دیجیتالی سازی در زنجیره تأمین قهوه به این واقعیت اشاره دارد که بازیگران مختلف در آن می‌خواهند یا نیاز به انتقال فعالیت‌ها یا فرایندها از حالت آفلاین به آنلاین دارند و ظرفیت و فناوری انجام آن به این خواسته‌ها و نیازها بستگی دارد.

  • یک خریدار قهوه سبز یک نرم‌افزار مدیریت کشاورزی خریداری می‌کند که اطلاعات کاملی در اختیار او قرار می‌دهد:

  • ویژگی‌های ارگانولپتیک، بیماری‌های شایع خاک و محصولات، نمره SCA، تصفیه آب در مزایا، حقوق جنسیت، موقعیت مکانی، قیمت‌گذاری و غیره.

با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید تصمیم بگیرید که آن را بخرید یا خیر، قیمت فروش را تعیین می‌کند

و بر اساس قابلیت ردیابی آن، به مشتری نهایی خود ارزش‌افزوده دهد. همچنین، می‌تواند حق بیمه ارائه دهد که اقدامات خوب در پایداری یا عدالت تولیدکننده را تشخیص دهد.

 

  • تعاونی که به لطف جمع‌آوری داده‌های میدانی از طریق یک برنامه کاربردی (در رایانه‌های لوحی که داده‌ها را از مزارع وارد می‌کند) قادر به خرید – فروش قهوه خود با چابکی بیشتر و پردازش سریع‌تر پرداخت به مشتریان خود هستند.

برای خرید قهوه یورگاچف (قهوه یرگاچف) گرید یک yirgacheffe coffee g1

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

2) چه کسی نیازمند دیجیتالی سازی است؟

پاسخ کوتاه: همه. تولیدکننده‌ها، پردازنده‌ها، بازاریاب‌ها، رستری‌ها، مصرف‌کنندگان و همه افرادی که در این زنجیره قرار می‌گیرند.

برای دیجیتالی سازی فرآیند، اطلاعات موردنیاز است، شخصی آن را ارائه می‌دهد و شخصی نیز از آن استفاده می‌کند،

بنابراین همه بازیگران زنجیره‌ای که می‌توانند داده‌ها را فراهم کنند و / یا از آن‌ها استفاده کنند، این تحول را «تغذیه و استفاده می‌کنند».

هر بازیگر برای تغذیه فرآیندهای دیجیتالی خود به اطلاعات مختلفی نیاز دارد و می‌خواهد.

به‌عنوان‌مثال، یک شرکت تعاونی تولیدکننده باید بداند که چه تعداد از همکارانش از مزایای خاص خود و یا ازنظر کیفیت ارگانولپتیک قهوه خود برخوردار هستند،

بنابراین آن‌ها می‌توانند از یک ابزار دیجیتالی برای جمع‌آوری این اطلاعات استفاده کنند و بر اساس آن، مشاوره در مورد روش‌های خوب برای بالا بردن کیفیت محصول خود را ارتقا دهند.

همین اطلاعات را می‌توان توسط یک شرکت صنایع غذایی و کشاورزی برای صدور گواهینامه به این قهوه یا ردیابی دانه‌ها برای خریدار احتمالی استفاده کرد.

دسترسی به این داده‌ها و تبدیل به اطلاعات قابل‌هضم، به ما امکان می‌دهد تا تصمیمات بهتری بگیریم، اولویت‌بندی کنیم، یاد بگیریم و تفسیر کنیم.

بااین‌حال، نابرابری در دسترسی به این اطلاعات یکی از مهم‌ترین وظایف در بخش قهوه است،

همچنان برای توسعه ابزارهای دیجیتال (برنامه‌ها، سیستم‌عامل‌های داده، فناوری‌های بلاکچین، کدهای QR و غیره) وجود دارد که تولیدکنندگان را در طراحی خود یاری می‌کند.


منبع: daily coffee news

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

ترجمه و تلخیص از قهوه موریس

 


برای خرید قهوه بر روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود اپلیکیشن قهوه موریس morris coffee app

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

جهت دریافت لیست قیمت قهوه بر روی تصویر زیر کلیک کنید

برای مشاهده صفحه قهوه موریس در اینستاگرام

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

برای خرید قهوه و عضویت در کانال تلگرام قهوه موریس

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

 

1 دیدگاه در “دیجیتالی سازی زنجیره تأمین قهوه – قسمت نخست

  1. هاشمی نسب گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من یکسری اطلاعات در رابطه با دیجیتال سازی زنجیره تامین صنایع غذایی لازم دارم،
    امکانش هست منو راهنمایی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.