ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » قهوه جامائیکا ؛ خاستگاه قهوه بلومانتین

قهوه جامائیکا ؛ خاستگاه قهوه بلومانتین

قهوه جامائیکا

قهوه موریس – قهوه جامائیکا یکی از مرغوب‌ترین و مشهور‌ترین قهوه‌های دنیاست. قهوه بلومانتین (Blue Mountain) که در ارتفاعاتی به همین نام در شرق جزیره جامائیکا در منطقه دریای کارائیب می‌روید قهوه‌ای است بسیار متعادل و فاقد تلخی.

منطقه‌ی کوهستانی بلومانتین در آمریکای مرکزی دارای چشم‌اندازی زیباست. ارتفاع‌های بالای این منطقه همیشه در مه غلیظی فرورفته‌ است؛ جایی که یک پله بالاتر خورشید استوایی سخاوتمندانه در حال تابش است، جوری که انگار نور با درختان هم‌نشین شده است. مه باعث کند شدن رشد گیاه قهوه و درنتیجه چگال‌تر شدن دانه قهوه نسبت به قهوه‌هایی که با همین شرایط و در همین ارتفاع (۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ پا) در شرایط بدون مه رشد می‌کنند می‌شود.

برای خرید قهوه تک خاستگاه single-origin coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

قهوه منطقه بلومانتین بدون شک یکی از بهترین قهوه دنیا و درعین‌حال بحث‌برانگیز‌ترین آن‌ها است.

در بین مردم محلی نقل است که می‌گویند در سال ۱۷۲۳ پادشاه فرانسه لویی پانزدهم سه‌شاخه گیاه قهوه برای مستعمره خود «مارتینیک» فرستاد. بعد از سفری پر‌مخاطره و بسیار سخت که با دشواری‌هایی چون شیوع بیماری در کشتی و طوفان همراه بود، سرانجام دوشاخه از گیاه از بین رفت و شاخه‌ی سوم به جامائیکا رسید.

شرایط جوی جزیره جامائیکا آن‌چنان مساعد رشد گیاه قهوه بود که تا سال ۱۸۱۴ بیش از ۶۰۰ مزرعه کشت قهوه از «سنت اندرو» تا ارتفاعات بلومانتین پراکنده شدند. آب‌وهوای این جزیره خنک و پر مه است همراه با بارش‌های بسیار و خاک جزیره آتش‌فشانی و بسیار غنی که شرایط ایده‌آلی را برای رشد قهوه فراهم می‌کند.


برای خرید قهوه جامائیکا jamaica coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید


قهوه بلومانتین

قهوه بلومانتین از اوایل قرن نوزدهم بسیار مورد‌توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفت و این کشور به‌عنوان یکی از کشوری‌های پیشرو در صادرات قهوه شناخته شد. بعد از جنگ جهانی دوم دولت استعماری بریتانیا که کنترل جامائیکا را در اختیار داشت هشدار داد که تولید بدون مدیریت و خارج از قاعده قهوه در این کشور و پایین آمدن کیفیت قهوه تولیدی، در حال صدمه زدن به اسم و شهرت قهوه جامائیکا است. متعاقباً استانداردها و قوانینی تنظیم شد تا جلوی تولید قهوه‌های بی‌کیفیت گرفته شود.

بعد از استقلال جامائیکا از بریتانیا در سال ۱۹۶۲ حکومت تازه تأسیس نیز سیاست‌هایی را وضع و دنبال کرد تا تضمین‌کننده‌ی کیفیت بالای قهوه تولید‌شده در جامائیکا باشد. قوانینی که کشاورزان را وادار می‌کرد قهوه‌ی تولیدی خود را فقط در کارگاه‌های فرآوری استاندارد فرآوری و خشک کنند و قهوه‌ی فرآوری شده در مراکز دولتی درجه‌بندی و برچسب‌گذاری شوند.

برای خرید قهوه عربیکا کنیا (kenya) بر روی تصویر زیر کلیک کنید

در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی جامائیکا برای توسعه صنعت قهوه به سرمایه‌گذار‌های خارجی روی آورد.

ازجمله کشورهایی که سرمایه‌گذاری کلانی در صنعت قهوه کردند ژاپن است.

ژاپن خریدار بیش از ۸۰ درصد قهوه تولیدی منطقه بلومانتین جامائیکاست.

با سرمایه‌گذاری‌های ژاپن کارگاه‌های فرآوری احداث شد که در مقایسه با روش‌های قدیمی‌تر (Wet Process) روشی بهینه‌تر و به‌روزتر به کار می‌گرفتند.

این روش تازه را آکواپالپ (Aquapulp) نام‌گذاری کرده بودند. زمان نشان داد که این سرمایه‌گذاری‌ها

و به‌کار‌گرفتن روش‌های سریع‌تر فرآوری گرچه حجم تولید را افزایش داد اما کیفیت قهوه بلومانتین را به‌شدت پایین آورد.

2 دیدگاه در “قهوه جامائیکا ؛ خاستگاه قهوه بلومانتین

  1. بهنام گفت:

    خيلي جالب بود
    مرسي

  2. بهنام گفت:

    خيلي جالب بود
    مرسي مرسي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟