ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » خاستگاه اسپرسو و خالق اولین دستگاه اسپرسو ساز دنیا- قسمت اول

خاستگاه اسپرسو و خالق اولین دستگاه اسپرسو ساز دنیا- قسمت اول

دستگاه اسپرسو ساز

قهوه موریس – اسپرسو قهوه‌ای غلیظ که در چند ثانیه و با فشار بالای آب و با دستگاه اسپرسو ساز دم‌آوری می‌شود و از محبوبیت و شهرت ویژه‌ای در صنعت قهوه برخوردار است. بسیاری از ما با این نوع دم‌آوری نه‌تنها آشنا هستیم که می‌توان گفت یکی از قهوه‌های موردعلاقه ما هم هست چراکه انواع قهوه‌ها بر پایه اسپرسو را امتحان و یا دوست داریم؛ اما این نوع قهوه از کجا می‌آید و چگونه به وجود آمده است؟

در سال ۱۹۰۶ میلادی و در نمایشگاه بین‌المللی میلان ایتالیا، دستگاهی به نمایش گذاشته شد که راه آینده قهوه‌نوشی را به‌کلی تغییر داد. «اسپرسو ساز» نام قهوه‌ای بود که از این دستگاه به دست می‌آمد، قهوه‌ای غلیظ که در عرض چند ثانیه و تنها در یک شات به درخواست مشتری آماده و عرضه می‌شد. این نوآوری یعنی اسپرسو ساز در عرصه‌ی قهوه را می‌توان سرآغاز عصر نوین قهوه‌نوشی قلمداد کرد؛ اختراعی که به دست لوئیجی بتزرا مخترع ایتالیایی، ۵ سال پیش از عرضه‌ی بین‌المللی در نمایشگاه میلان حق تولید آن‌ به ثبت رسیده بود. اسپرسوساز بتزرا – که در ایران با تلفظ‌های «بیزرا» و «بزرا» نیز متداول است- را می‌توان پدرخوانده‌ی همه‌ی اسپرسوسازهای امروزی دانست. پدرخوانده‌ای که نوادگان چابک و پیشرفته‌ی آن تا همین امروز اسپرسوی کافه‌ها در سراسر دنیا را تأمین می‌کنند.

اسپرسو ساز بتزرا

دستگاه اسپرسو ساز بتزرا با نیروی فشار و بخارآب کار می‌کرد و به‌رغم قهوه‌سازهای آن دوره که قهوه را در زمان حدوداً ۴ دقیقه آماده می‌کردند و ممکن بود ساعت‌ها از دم‌آوری آن بگذرد و کهنه شود، قهوه را تروتازه در حدود یک دقیقه یا کمتر عصاره‌گیری می‌کرد؛ سرعت‌بالا در آماده کردن قهوه درست هم‌‌گام بود با نبض تند زندگی‌ صنعتی اوایل قرن بیستم؛ دوره‌ای که کارگران کارخانه‌ها و مردم عادی اسپرسوی صبحگاهی‌شان را سرپا در کافه‌ها می‌نوشیدند و در پی کارشان می‌رفتند.

در حقیقت نخست دستگاه اسپرسو ساز بود که اختراع شد و بعد، قهوه‌ای که درست می‌کرد بنام «اسپرسو» شهرت یافت؛ قهوه‌ای مینی مال و سریع که تنها در چند جرعه، قهوه دوستان را مهمان عصاره‌ی تمام عطر‌ها و طعم‌های خواستنی دانه قهوه می‌کرد؛ بنابراین لوئیجی بتزرا را می‌توان به‌نوعی خالق اسپرسو نیز دانست. در زبان ایتالیایی کلمه‌ی اسپرسو هم به مفهوم «عصاره‌گیری‌شده-تحت‌فشار» اشاره دارد و هم «سرعت در آماده‌سازی» را به ذهن متبادر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟