ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » آموزش » اشتباهات رایج در دم‌آوری قهوه

اشتباهات رایج در دم‌آوری قهوه

قهوه موریس–  دم‌آوری قهوه و روش‌های تهیه انواع قهوه جدای از مهارت، یک هنر نیز هست. البته دستیابی به این مهارت و هنر، نیازمند تمرین مداوم از یک‌سو و رعایت نکاتی ساده اما ضروری از دیگر سو است. شاید برایتان جالب باشد که حتی رنگ فنجانی که قهوه را در آن سرو می‌کنیم می‌تواند در طعم و عطر قهوه تأثیرگذار باشد. در این میان اشتباهات رایج در دم‌آوری قهوه وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید قهوه‌ای خوش‌طعم و خوش عطر داشته باشید. در این یادداشت به‌مرور این پنج اشتباه رایج می‌پردازیم.

برای خرید قهوه مناسب برای قهوه اسپرسو  espresso coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

خریداری قهوه آسیاب شده

نخستین اشتباه در دم‌آوری قهوه خرید قهوه آسیاب شده به‌جای دانه قهوه است. تجربه نشان داده است که دانه قهوه آسیاب شده در بهترین شرایط نگهداری، عطروطعم خود را پس از چند روز از دست می‌دهد و یا بسیار ضعیف می‌شود، اما دانه آسیاب نشده قهوه عطروطعم خود را تا مدتی نگاه می‌دارد و از کیفیت آن کاسته نمی‌شود. در این حالت پیشنهاد می‌کنیم با داشتن آسیاب کوچک خانگی، لحظاتی قبل از دم کردن قهوه اقدام به آسیاب دانه‌های قهوه کنید و با این کار از نوشیدن یک قهوه تازه و خوش عطر لذت ببرید.

برای خرید قهوه مناسب برای قهوه دمی brewed coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

 نگهداری از قهوه داخل یخچال یکی از اشتباهات رایج در دم‌آوری

دومین اشتباه از اشتباهات رایج در دم‌آوری نگهداری قهوه در یخچال است. برخلاف تصور عمومی، نگهداری از قهوه داخل یخچال باعث نفوذ رطوبت به داخل آن و جذب بوی مواد غذایی داخل یخچال می‌شود. بهترین روش نگهداری قهوه استفاده از ظروف شیشه‌ای تیره یا استیل است که نسبت به هوا نفوذناپذیر باشند. حتی در این ظروف هم نباید قهوه را در یخچال نگهداری کنید و نگهداری قهوه در دمای محیط آن را تازه و خوشبو نگه می‌دارد.

استفاده از درجه آسیاب یکسان برای تمام شیوه‌های دم‌آوری قهوه

واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین نکات در نحوه درست کردن انواع قهوه به روش‌های مختلف اندازه تنظیم درجه آسیاب دانه‌های قهوه است. برای مثال اندازه درجه آسیاب دانه‌های قهوه برای دم کردن به روش فرنچ پرس یا قهوه دمی (Coarse Grind) با درجه آسیاب برای دم‌آوری اسپرسو متفاوت است و در دم‌آوری اسپرسو باید اندازه درجه آسیاب قهوه نسبتاً نرم یا همان Fine Grind باشد. برای داشتن ایده‌آل‌ترین حالت عصاره‌گیری درجه آسیاب می‌بایست متناسب با وسیله دم‌آوری، تنظیم شود.

برای خرید قهوه مناسب برای قهوه موج سوم third generation coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

استفاده از آب با دمای نامناسب یکی دیگر از اشتباهات رایج در دم‌آوری

برای دم‌آوری قهوه نیازمند آب جوش هستیم اما این چه ارتباطی می‌تواند با طعم و عطر قهوه داشته باشد؟ این سؤالی است که در ذهن بسیاری از شما ممکن است باشد؛ اما برای درست کردن یک قهوه خوش‌طعم و خوش عطر ما به آب جوش با دمای مشخصی نیاز داریم. حقیقت این است که آب جوش در دمای 100 درجه سانتی‌گراد در تماس با قهوه میزان زیادی تلخی قهوه را عصاره‌گیری می‌کند و در طعم نهایی تأثیر منفی دارد. درجه حرارت در حدود 92 – 93 درجه سانتی‌گراد بهترین درجه گرمای آب برای دم کردن قهوه است. اگر دماسنج در دسترستان نیست، با به جوش رساندن آب و قطع منبع حرارت  برای حدود سی ثانیه به حرارت مطلوب می‌رسید.

عدم توازن در نسبت قهوه با میزان آب

طبق استانداردهای جهانی و بدون در نظر گرفتن شیوه دم‌آوری قهوه، میزان 55 تا 60 گرم قهوه برای 1000 گرم آب استفاده می‌شود. برای ملایم و یا تلخ شدن قهوه سعی کنید ابتدا عواملی مانند درجه آسیاب و یا مدت‌زمان تماس قهوه با آب را تغییر دهید تا به عصاره‌گیری مطلوب برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟