ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » تفاوت‌های اصلی برای شناخت دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا

تفاوت‌های اصلی برای شناخت دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا

قهوه موریس- دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا بی‌شک بیشترین گسترگی و تنوع را در دنیای قهوه دارند. ازلحاظ گیاه‌شناسی بیش از 100 گونه گیاهی گیاه قهوه در جهان شناسایی شده است، اما این دو گونه بیشترین تولید، فروش و محبوبیت را در میان این گونه‌ها دارند؛ اما سؤال اینجاست که این دو گونه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را از هم شناخت؟ در این یادداشت به موارد تفاوت این دو گونه قهوه می‌پردازیم.

 تفاوت در طعم و عطر

نخستین تفاوت در دانه‌ روبوستا و عربیکا عطروطعم این دو قهوه است. دانه‌های روبوستا (Robusta) به داشتن طعم و عطری شبیه به لاستیک سوخته (burnt tires or rubbery) مشهور هستند به‌گونه‌ای که این عطر حتی زمان آسیاب شدن نیز قابل ‌تشخیص است. در مقابل دانه‌های عربیکا (Arabica) عطر دلنشین‌تر و خوشایندتری دارند.

برای خرید قهوه عربیکا از سایت فروشگاهی قهوه موریس کلیک نمایید.

 میزان کافئین در دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا

دانه‌های روبوستا تقریباً دو برابر عربیکا کافئین دارند و همین امر موجب طعم تلخ‌تر روبوستا نسبت به دانه عربیکاست. ازلحاظ درصدی روبوستا حدود ۲.۷ درصد و دانه عربیکا در حدود ۱.۵ درصد کافئین دارد.

میزان قند و چربی

میزان قند موجود در دانه عربیکا تقریباً دو برابر دانه روبوستا است و ازلحاظ چربی چیزی حدود ۶۰ درصد بیشتر از میزان موجود در دانه روبوستا اندازه‌گیری شده است و این تفاوت شیمیایی توجیه مناسبی برای داشتن طعم مطبوع‌تر در دانه قهوه عربیکاست.

قیمت دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا

ازنظر قیمت در بورس‌های جهانی دانه‌های عربیکا حداقل معمولاً به قیمتی دو برابر بیشتر از روبوستا معامله می‌شوند.

کاشت و داشت و برداشت

گونه روبوستا راحت‌تر مورد زراعت قرار می‌گیرد و میزان محصولی که در هر هکتار به دست می‌آید بیشتر از گونه عربیکا است. همچنین دانه روبوستا نسبت به آفات زراعی و بیماری‌ها مقاوم‌تر است. نکته جالب این است که میزان بیشتر کافئین موجود در دانه‌ی روبوستا، نوعی سد دفاعی در برابر آفات محسوب می‌شود.

برای خرید قهوه ترکیبی blending coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

میزان کرما در قهوه دم‌آوری شده

امروزه در اکثر اسپرسوهای تولید کشور ایتالیا درصدی روبوستا استفاده می‌شود که علت این امر ایجاد کرمای بیشتر دانه‌های روبوستا است.

شکل ظاهری قهوه روبوستا وعربیکا 

از لحاظ شکل ظاهری دانه روبوستا گرد و مدورتر هستند درحالی‌که دانه عربیکا بیضی‌شکل هستند.

ارتفاع گیاه و محل رویش 

گیاه عربیکا در ارتفاعی بالاتر نسبت به گونه روبوستا رشد می‌کند و ارتفاع آن بین ۲.۵ تا ۴.۵ متر است درحالی‌که گیاه روبوستا ارتفاعی معادل ۴.۵ تا ۶.۵ متر پیدا می‌کند و در ارتفاعی پایین‌تر نسبت به گونه عربیکا پرورش می‌یابد.

میزان کشت و تولید

دانه قهوه عربیکا در حدود ۷۰ درصد‌ محصول تولیدی کشورهای پرورش قهوه را به خود اختصاص داده است و بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده گیاه عربیکا در این میان  برزیل است؛ اما ۳۰ درصد باقیمانده به پرورش گیاه روبوستا اختصاص دارد که کشور ویتنام بزرگ‌ترین تولیدکننده آن شناخته می‌شود.

خرید انواع قهوه در سایت فروشگاهی قهوه موریس 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟