ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » آموزش » شرایط ایده‌آل برای نگهداری دانه و پودر قهوه

شرایط ایده‌آل برای نگهداری دانه و پودر قهوه

رطوبت، نور مستقیم خورشید، گرمای هوا و جریان هوا ازجمله عوامل اصلی از بین رفتن عطر و طعم قهوه و چه‌ بسا فاسد شدن آن هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل داشتن یک قهوه با عطروطعم مطلوب، نگهداری دانه و پودر قهوه است که در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

دانه و پودر قهوه را در معرض هوا و دمای یخچال قرار ندهید

همان‌طور که گفتیم رطوبت، نور، گرما و جریان هوا بزرگ‌ترین دشمنان قهوه هستند. برای حفظ طعم و عطر دانه قهوه بهترین کار این است که آن‌ها را در یک ظرف مخصوص نگهداری قهوه قرار داد و برای این کار ایده‌آل‌ترین گزینه، ظرف مات در‌دار مثلاً از جنس شیشه مات یا سرامیک است که درب آن محکم بسته و در دمای اتاق نگهداری می‌شود. به‌هیچ‌وجه دانه قهوه یا پودر قهوه را در یخچال نگهداری نکنید.

شاید دانه‌های قهوه زیبا باشند و نگهداری آن‌ها در ظروف شفاف و شیشه‌ای دکور آشپزخانه‌تان را حسابی شیک و چشم‌نواز کند اما شما با این کار طعم و مزه قهوه‌تان را از بین می‌برید. بهتر است ظرف محتوی دانه قهوه و یا پودر قهوه را درجایی بدون نور مثلاً در کابینت نگهداری کنید، درواقع بهترین مکان یک جای بدون نور، خشک و خنک است. البته منظور از خنک دمای اتاق است. بهتر است قهوه را در کابینت نزدیک اجاق‌گاز نگذارید چون از سایر کابینت‌ها بیشتر گرم می‌شود. علاوه بر این ظرف قهوه را روی پیشخوان پشت پنجره آشپزخانه هم نگذارید چون خطر نور شدید و مستقیم خورشید دانه‌های قهوه را تهدید می‌کند.

خرید قهوه به میزان نیاز و نگهداری دانه و پودر قهوه

دانه قهوه بلافاصله بعد از رُست قهوه یا همان برشته کاری شروع به از دست دادن عطر و بوی خودش می‌کند. به همین دلیل بهتر است هر بار که قهوه می‌خرید به‌اندازه نیاز یک یا دو هفته خرید کنید نه بیشتر. قرار گرفتن در معرض هوا برای دانه قهوه بسیار مضر است. به همین دلیل اگر دوست دارید قهوه خود را در ظروف شیک و زیبا و قابل دید نگهداری کنید بهتر است قهوه خریداری‌شده را چند قسمت کنید. بخش عمده قهوه‌ای را که خریده‌اید در یک ظرف در‌دار مات بگذارید و مقداری کمی را در ظروفی که مات نیستند و محتویات آن سریع‌تر مصرف می‌شود، نگهداری کنید.

خرید قهوه آسیاب شده

این مسئله به‌خصوص در مورد قهوه آسیاب شده یا همان پودر قهوه بیشتر صادق است. اگرچه بهترین روش برای داشتن یک قهوه خوش‌طعم و خوش عطر این است که در همان زمانی که می‌خواهید قهوه را دم‌آوری کنید آن را آسیاب و استفاده کنید، اما اگر برای آسیاب کردن قهوه مشکل دارید و قهوه آسیاب شده می‌خرید حتماً باید به مقدار نیاز و در حجم کم بخرید، در ظروف مات و در‌دار که محکم بسته می‌شود نگهداری و مقدار کمی از قهوه آسیاب شده را در ظروف شفاف که دوست دارید در معرض دید باشند نگهداری کنید.

 آیا می‌شود دانه و پودر قهوه را فریز کرد؟

درواقع مهم‌ترین خصیصه یک قهوه خوش عطروطعم، تازگی آن است. کارشناسان قهوه بر این باورند که قهوه دم شده بلافاصله بعد از برشته کاری و آسیاب شدن مصرف شود. به‌خصوص زمانی که برای اولین بار درب بسته‌بندی قهوه باز می‌شود. از سوی دیگر قهوه را به‌هیچ‌وجه نباید در یخچال نگهداری کنید، هرچند در این زمینه یعنی گذاشتن قهوه در یخچال یا فریز کردن آن نظرات ضدونقیضی وجود دارد، اما مسئله اینجاست که قهوه خیلی سریع بو، رطوبت و مزه‌های داخل یخچال را به خودش می‌گیرد، چون یک ماده جاذب بسیار قوی است.

بااین‌همه در مورد فریز کردن قضیه فرق می‌کند و حساسیت کمتری در مورد آن وجود دارد. اگر قصد دارید دانه قهوه را فریز کنید بهتر است به‌اندازه مقداری که مصرف می‌کنید و حداکثر به مدت یک هفته یا نهایتاً ده روز آن را فریز کنید. بهترین روش فریز کردن قهوه هم این است که دانه قهوه را درهمان بسته‌بندی که خریداری کرده‌اید نگهداری کنید و بسته‌بندی را در یک کیسه زیپ‌دار بگذارید و تمام هوای کیسه را خارج کنید. این کیسه را هم درون یک کیسه دیگر که نور از آن عبور نمی‌کند قرار دهید. با این کار دانه‌های قهوه از خطر نور و رطوبت محفوظ می‌مانند. هر بار که قهوه را از فریزر خارج می‌کنید، مقداری که برای دم‌آوری نیاز دارید، از آن بردارید و باقی قهوه را بلافاصله و قبل از این‌که با محیط هم‌دما شود به فریزر برگردانید. یخ زدن دانه قهوه تغییری در فرایند دم کردن قهوه ایجاد نمی‌کند اما قبل از آسیاب کردن دانه قهوه حتماً اجازه دهید با محیط هم‌دما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟