ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » شاخصه‌های قهوه‌های فوری و دمی و تفاوت‌های آن‌ها

شاخصه‌های قهوه‌های فوری و دمی و تفاوت‌های آن‌ها

بر اساس نظرسنجی‌ها و تحقیقات صورت گرفته در خصوص نوشیدنی‌های قهوه، در حدود نیمی از مردم برای رفع خستگی خود از قهوه‌های فوری استفاده می‌کنند به‌طوری‌که در بین سال‌های 2000 تا 2014 مصرف و فروش قهوه‌های فوری به 3 برابر رسیده است. سؤال اینجاست که قهوه فوری چیست و فرق آن با دیگر قهوه‌ها ازجمله قهوه‌های دمی چیست؟ برای خرید انواع قهوه از سایت موریس کلیک نمایید.

نوع قهوه در قهوه‌ فوری

قهوه‌های درون قهوه فوری، قهوه واقعی است اما این دانه‌های قهوه فرآوری متفاوتی را نسبت به دیگر قهوه‌ها طی می‌کنند. قهوه محصولی است از خانواده توت‌ها که اغلب میوه آن به دلیل ظاهر قرمز و گیلاس مانند‌ش، به گیلاس قهوه‌ای هم شهرت دارد. در داخل هر گیلاس قهوه، 2 دانه قهوه وجود دارد و کشاورزان بعد از برداشت گیلاس‌های قهوه و در مرحله فرآوری دانه‌ها را از گیلاس جدا می‌کنند و پس از خشک شدن دانه‌ها رُست یا برشته و برای دم‌آوری آماده می‌شوند. تفاوت در شیوه‌های فرآوری قهوه موجب تفاوت در طعم قهوه‌ها می‌شود.

نحوه تولید قهوه فوری

«از دست دادن آب درون قهوه» این اساسی‌ترین نکته در تفاوت بین قهوه‌ فوری و قهوه‌های دمی است. آب درون قهوه در قهوه‌ فوری که کلی گرفته می‌شود تا زمان مصرف که مشتری هنگام آماده‌سازی قهوه، آب به آن اضافه می‌کند و تنها موادی که پس از خشک‌کردن آب در قهوه فوری باقی می‌ماند، ترکیبات قابل‌حل در آب است.

مراحل خشک‌کردن و گرفتن آب در قهوه به دو صورت انجام می‌شود: خشک‌کردن به‌وسیله فریز و خشک‌کردن اسپری. این نکته که در این فرآیند هیچ ترکیب با ارزشی از قهوه کاسته نمی‌شود از اهمیت بسیار بالایی در قهوه‌ فوری برخوردار است اما کیفیت کافئین و ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی عطر قهوه، تحت تأثیر قرار می‌گیرد که برای جبران آن شرکت‌های تولید قهوه‌ فوری ترکیبات جدیدی را به آن اضافه می‌کنند.

تفاوت دم‌آوری در قهوه‌های فوری و قهوه‌های دمی

در خصوص قهوه‌های فوری این دم‌آوری فرآیند بسیار ساده‌ای دارد. کریستال‌های قهوه فوری با افزودن آب داغ به آن‌ها، دم می‌شوند و سپس قهوه آماده مصرف است؛ اما در خصوص قهوه‌های دمی، مسئله کمی پیچیده‌تر است. پس از آسیاب کردن دانه‌های قهوه، قهوه را دم می‌کنند و سپس تفاله باقی‌مانده را دور می‌ریزند. در قهوه‌های دمی با تغییرات در نوع آسیاب، میزان اندازه و دمای آب و نسبت‌های میان قهوه و آب، ترکیبات مختلفی با طعم‌های متفاوتی به وجود می‌آید و این نقطه هیجان‌انگیز قهوه‌های دمی است؛ درحالی‌که در قهوه‌های فوری طعمی یکنواخت و ثابت را تجربه می‌کنید.

قیمت و راحتی شاخص قهوه‌های فوری

بی‌شک قهوه‌های فوری قیمت بسیار ارزان‌تری نسبت به قهوه‌های دمی دارند و ازلحاظ دم‌آوری نیز آسان‌تر است چراکه تنها به مقداری آب جوش نیاز دارد؛ و بسیاری افراد که راحتی و ارزان بودن قهوه‌های دمی را به‌سختی‌های دم‌آوری و عطروطعم متفاوت قهوه ترجیح می‌دهند، این نوع قهوه را انتخاب می‌کنند.

کیفیت و طعم شاخص قهوه‌های دمی

کیفیت دانه‌ها در قهوه‌های دمی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و این در حالی است که در قهوه‌های فوری به دلیل قیمت تمام‌شده پایین از دانه‌های روبوستای باکیفیت پایین‌تر استفاده می‌شود که دارای میزان تلخی بیشتری هستند. علاوه بر این‌ها خرید محصول قهوه سال گذشته که به دلیل ارگانیک بودن براثر گذشت زمان کیفیت و طعم‌های خود را تا حدودی ازدست‌داده است در کارخانه‌های قهوه فوری مرسوم است، چراکه قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر قهوه‌ها دارند. در قهوه‌های دمی نیز دانه‌های باکیفیت پایین‌تر وجود دارد اما این اختیار و تصمیم‌گیری را به مشتریان می‌دهد که دانه‌های قهوه باکیفیت را انتخاب کنند.

تفاوت در طعم، عطر و ترکیبات

برخی از طعم‌ها و عطر قهوه در فرآیند تولید به قهوه فوری تحت تأثیر قرار می‌گیرند و از میزان آن کاهش می‌یابد و این در حالی است که در قهوه‌های دمی این عطروطعم تا لحظه دم‌آوری در قهوه باقی می‌ماند و در اولین تماس دانه‌های قهوه با آب از آن خارج می‌شود، عطری که در قهوه‌ای فوری به‌تمامی حس نمی‌شود.

خرید قهوه اسپرسو با قیمت مناسب در سایت فروشگاهی قهوه موریس 

فواید و مضرات قهوه‌ فوری برای بدن

بر اساس تحقیقات صورت گرفته هیچ دلیل مورد تأییدی مبنی بر شایعات موجود بر سرطان زاد بودن قهوه‌های فوری وجود ندارد و این شایعات از کاملاً بی‌پایه و اساس هستند. البته شکر موجود در قهوه‌های 3 در 1 می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؛ اما در فرآیند فوری سازی قهوه هیچ تأثیر مثبت یا منفی دیده نمی‌شود. انتخاب میان یکی از این دو نوع قهوه تنها بر عهده ذائقه و خواست مشتریان است که چه چیزی از قهوه خود می‌خواهند، برخی که به دنبال راحتی و ارزان بودن هستند، قهوه‌های فوری را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر که عطروطعم قهوه برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است از قهوه‌های دمی استفاده می‌کنند و این نکته تنها به خواست مشتریان برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟