ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » اقلیم و شرایط آب‌وهوایی و تفاوت فرآوری‌های مختلف قهوه

اقلیم و شرایط آب‌وهوایی و تفاوت فرآوری‌های مختلف قهوه

قهوه موریس – چرا طعم قهوه بسته به اینکه در کجا رشد می‌کند تا این حد متفاوت است؟ بخشی از آن به شرایط آب‌وهوایی و اقلیم موجود در منطقه بازمی‌گردد.

اقلیم در حقیقت مجموعه‌ای از عناصر نظیر شرایط خاک، توپوگرافی، شرایط جوی و خیلی چیزهای دیگر است. جزایر گالاپاگوس یک نمونه‌ی عالی از تأثیر اقلیم است. با توجه به موقعیت این جزایر و نزدیکی به خط استوا شما تصور می‌کنید که آب‌وهوایی گرم و ارتفاعی پایین را داراست که بدترین شرایط برای رشد قهوه است و انتظار قهوه‌ای بی‌کیفیت را از آن مناطق دارید چراکه قهوه در ارتفاعات بالا رشد می‌کند و برای داشتن یک قهوه‌ی خوب و اسپشالیتی نیاز به حرارت بسیار پایین داریم و هرچه محیط سردتر باشد باعث رشد آهسته‌تر گیلاس‌های قهوه و ایجاد طعم میوه‌ای درون آن می‌شود؛ اما نکته‌ی جالب‌توجه کیفیت بالای قهوه‌ی این مناطق است، چراکه به دلیل وزش بادهای سرد این منطقه از دمای مناسبی برای رشد قهوه برخوردار است.

تفاوت فرآوری‌های مختلف قهوه و شرایط آب‌وهوایی در کشورهای متفاوت

همان‌طور که در مقالات متعدد نیز ذکر شده است، سه روش عمده و اصلی برای فرآوری قهوه شسته، طبیعی و عسلی است؛ که بر اساس تحقیقات صورت پذیرفته در مزارع و کشورهای مختلف، فرآوری قهوه در کشورهایی نظیر کلمبیا، گواتمالا و کشورهای غربی آفریقا به‌صورت شسته و در کشورهایی نظیر کاستاریکا و برزیل به‌صورت عسلی است.

اما حقیقت اینجاست که روش‌های فرآوری بسیار بیشتری در سراسر دنیا وجود دارند. در اندونزی شرایط آب‌وهوایی و رطوبت بسیار زیاد هوا تولیدکنندگان را مجبور می‌کند که دانه‌ها را به‌صورت مرطوب پالپ‌گیری کنند. در کنیا، روآندا و بروندی دو بار از روش فرآوری شسته برای یک محصول استفاده می‌کنند؛ و نکته در این است که روش‌های فرآوری به‌صورت تجربی روزبه‌روز در حال فراگیرتر شدن است.

امروزه دیگر فرآوری قهوه به سه دسته محدود نمی‌شود. در حقیقت در بسیاری از کشورها، شما مجموعه‌ای از روش‌های فرآوری را خواهید یافت، به‌خصوص در مناطقی که به کشت قهوه‌ی اسپشالیتی مشغول‌اند و هرچه مشتری بیشتر به این روش‌ها روی خوش نشان دهد، تولیدکننده به آزمایش‌های بیشتری برای ابداع روش‌های جدید فرآوری دست میزند. البته نباید فراموش کرد که فرآوری‌های خاص قطعاً آب‌وهوای خاصی را نیز می‌طلبد. برای مثال فرآوری طبیعی قهوه در شرایط آب‌وهوایی مرطوب کاری دشوار است چراکه زمان زیادی لازم دارد برای خشک شدن و با توجه به رطوبت موجود در هوا این احتمال وجود دارد که گیلاس‌ها حتی رطوبت بیشتری را نیز جذب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟