ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » آموزش » قهوه فلت وایت + طرز تهیه

قهوه فلت وایت + طرز تهیه

قهوه فلت وایت

قهوه فلت وایت چیست؟

یک فنجان قهوه برای افراد مختلف اهداف متفاوتی هم دارد. برای برخی، هرروز صبح زنگ بیدار است. درحالیکه برای برخی دیگر یک کمک‌ کننده برای زنده ماندن در یک روز طاقت‌ فرسا. کمتر از پنجاه سال از ورود فلت وایت به عنوان محصولی جدید به دنیای قهوه میگذرد. قهوه فلت وایت (Flat White) یک نوشیدنی‌ بر پایه اسپرسو و شیر گرم (فوم شیر)، که در منوی کافی‌شاپ‌ها در سر تا سر جهان دیده اید.

اگر تا کنون طعم آن را تجربه نکرده‌اید باید گفت این نوشیدنی پیشنهادی بسیار خوب برای کسانی که می‌خواهند طعمی قوی‌تر از قهوه با شیر فوم دار را تجربه کنند. فلت وایت نوشیدنی اصالتا استرالیایی یا نیوزلندی که از سال ۱۹۸۰ به منو کافه‌های آمریکایی و بریتانیایی اضافه شد و این روزها به‌ عنوان یک نوشیدنی استاندارد SCA شناخته می‌شود.

در بسیاری از کافه ها اضافه کردن شکر به فلت وایت معمولی نیست و تهیه فلت وایت با قهوه اسپشیالتی برای اثبات کیفیت بالا تر ان نسبت به لاته امری طبیعی است.

تفاوت قهوه فلت وایت با قهوه لاته

در یک کلام میتوان گفت فلت وایت و قهوه لاته ترکیبی از اسپرسو و فوم شیر هستند. تفاوت اصلی این دو نوشیدنی میزان حجم انها در یک فنجان است. لاته در فنجان ۲۰۰ میلی‌لیتری شیشه‌ای سرو و فلت وایت در فنجان سرامیکی ۱۸۰ میلی‌لیتری سرو می‌شود و مقدار آن نسبت به لاته رقیق‌تر است.

میزان اسپرسو در هر دو نوشیدنی برابر است. تفاوت در میزان فوم شیر آنهاست. حجم شیر در فلت وایت به اندازه اسپرسو و در لاته دو برابر اسپرسو می باشد. پس میتوان گفت فلت وایت در مقایسه با لاته نوشیدنی قوی تری است.

اصولاً لاته فومی نزدیک به یک سانتی‌متری و فلت وایت فومی در حدود ۰٫۵ سانتی‌متری دارد. به هر حال در سال‌های اخیر تفاوت میزان فوم تغییر کرده و فوم هر دو نوشیدنی به یک اندازه شده است. اما باز هم به‌ طور قطع نمی‌توان گفت که این دو نوشیدنی فقط ازنظر حجم و نسبت ترکیب شیر و قهوه متفاوت هستند.

قهوه لاته پرفروش‌ترین نوشیدنی

قهوه لاته به خاطر داشتن حجم بیشتر شیر در کافه های موج دوم بسیار محبوب است و فلت وایت بخاطر حجم کمتر شیر و به نسبت طعم قوی تر قهوه محبوبیت بیشتری بین کافه های موج سومی دارد.

تفاوت فلت وایت و کاپوچینو

کاپوچینو با مقدار استاندارد اسپرسو سرو می‌شوند. اما در فلت وایت باریستا می‌تواند از دوشات اسپرسو استفاده کند تا گستردگی طعمی بیشتری به نوشیدنی بدهد. در انگلستان فلت وایت را از ترکیب دو شات اسپرسو در فنجان با گنجایش ۱۵۰ تا ۱۸۰ سی‌سی با فومی نازک و لاته را از همان ترکیب با نسبت شیر بیشتر در فنجان 250 تا 270 سی‌سی حتی ۳۰۰ سی‌سی و فومی ما بین فلت وایت و کاپوچینو معرفی می‌کنند.

این تفاوت گنجایش تنها یک پارامتر را تغییر می‌دهد و آن‌ هم نسبت ترکیب شیر با قهوه است. در بسیاری از کافه ها برای کاپوچینو از دارچین هم استفاده می شود. ولی در تهیه فلت وایت مثل لاته دارچین نقشی ندارد. وقتی شما دوست دارید بیشتر از طعم‌های قهوه خود به‌ خصوص قهوه‌های اسپشیالیتی لذت ببرید قطعاً فلت وایت می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

فلت وایت برای شما تجربه چشایی بهتری از دانه قهوه ایجاد میکند و این نوشیدنی راهی خوب برای حس طعم یک قهوه اسپشیالیتی از یک نوشیدنی ترکیبی با لبنیات است.

اسپرسو ماده اصلی بسیاری از نوشیدنی‌های موجود در منوی قهوه است. اما نحوه و میزان استفاده از شیر در ترکیبات آن ها متفاوت است. کاپوچینو و لاته هر دو کف شیر را عنصر مهمی در فنجان‌های خود می‌دانند. البته به‌ عنوان یک لایه اضافه محسوب میشود. که باعث اضافه شدن بافتی نرم و لذت بردن از نوشیدنی می‌شود.

از طرف دیگر قهوه فلت وایت سخت کار می‌کند تا مطمئن شود که کف ندارد. نزدیکترین چیزی که به آن می‌رسد، میکروفوم بخارپز خامه‌ای است. که مانند تاج بالای فنجان قرار دارد. وقتی نوبت به قدرت می‌رسد، قهوه فلت وایت حد وسط را بین لاته و کاپوچینو از آن خود می‌کند و اندازه نوشیدنی معمولاً کوچکتر از دو نوشیدنی دیگر است.

وسایل لازم برای درست کردن قهوه فلت وایت

اگر به هر دلیلی هرگز طعم قهوه فلت وایت را تست نکردید و یا مایل به تهیه آن در خانه نبودید، چند مرحله ساده وجود دارد تا یک فنجان بخار کامل قهوه فلت وایت در دستان خود داشته باشید.

قهوه: دانه‌های قهوه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. از آنجا که این نوشیدنی بر پایه اسپرسو است، دانه قهوه سینگل یا مخلوط بهترین گزینه است. بااین‌حال، این‌ یک انتخاب اجباری نیست.

برای خرید قهوه اسپرسو مناسب برای تهیه فلت وایت کلیک کنید.

آسیاب: اگر دانه قهوه را انتخاب کرده‌اید، به آسیاب نیاز خواهید داشت. آسیاب برقی بهترین دوست مصرف‌کنندگان قهوه خانگی در سراسر جهان است. چرا که تیز است و دقیقاً لوبیاها را برش می‌دهد و یک اندازه آسیاب یکنواخت ارائه می‌دهد.

شیر: یک فنجان شیر کامل نیاز دارید. اگر به هر دلیلی نیاز به انتخاب گزینه‌ دیگری به جز شیر دارید، شیر نارگیل یا بادام هم میتواند جایگزین خوبی باشد. (اگر قهوه کم کالری میخواهید، شیر بدون چربی بهترین انتخاب است.)

دستگاه اسپرسو: اسپرسو در ترکیبات هر نوشیدنی قهوه وجود دارد. بازار دستگاه قهوه اسپرسو اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در حال ترکیدن است. برخی از دستگاه ها فقط یک دکمه دارند و کار با آنها راحت است. در حالی‌ که ممکن است بعضی از دستگاه های دیگر دکمه‌ها و زنگ‌هایی داشته باشند. که حتی با استعدادترین باریستا را هم گیج میکند. البته اگر دستگاه اسپرسو ندارید جای نگرانی نیست. شما حتی می‌توانید شات‌های اسپرسو خود را با استفاده از روش‌هایی مانند فرنچ پرس یا اروپرس دم آوری کنید.

دماسنج (اختیاری): اگر تازه‌ کار تولید قهوه خانگی را شروع می‌کنید و دستانتان توان اندازه گیری دمای مناسب برای فوم گیری (بین 69 تا 70 درجه) را ندارد و  ترجیح می‌دهید دقیق باشید، یک دماسنج به شما کمک می‌کند. دمای شیر را اندازه گیری کنید تا به شرایط مناسب برای فوم گیری برسید.

طرز تهیه قهوه فلت وایت

برای رسیدن به یک قهوه اسپرسو بی‌عیب و نقص، هدف خود را تعیین کنید. قهوه‌ را اندازه بگیرید و آن را در آسیاب بریزید. تقریباً همه آسیاب‌ها تنظیمات خاصی برای شات‌های اسپرسو دارند. دو شات اسپرسو عصاره گیری کنید.

نصف فنجان شیر دلخواه (ترجیحا پر چرب) را در ظرف شیشه‌ای بریزید. اگر از لوله بخار دهنده دستگاه اسپرسو استفاده می‌کنید، قبل از استفاده آن را خوب تمیز کنید. لوله بخار را خیلی نزدیک به سطح شیر نگه ندارید. چرا که کف می‌کند و این مانع فوم گیری خوب و درست در کارتان می شود. اگر دستگاه شما لوله بخار ندارد یا شما از دستگاه استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به‌جای آن از همزن مخصوص شیر یا فرنچ پرس استفاده کنید.

اگر از دماسنج استفاده می‌کنید، شیر را در دمایی بین 65 تا 70 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعد از آماده شدن شیر مناسب، ظرف حاوی شیر را روی اپن آشپزخانه بزنید تا حباب های روی سطح شیر از بین برود. حالا شیر را روی اسپرسو در فنجان مورد علاقه خود بریزید.

چرا قهوه فلت وایت بسیار مشهور شد؟

هنگامی‌که فلت وایت برای اولین بار در جامعه قهوه نفوذ کرد، خیلی سر و صدا نکرد. در آن زمان دنیا به خاطر طعم دیگری حیرت‌ زده بود. شیری که استرالیا و نیوزیلند در قهوه خود استفاده کردند منجر به کف خشک سفت شد.

درنتیجه، کاپوچینو مورد علاقه مردم نبود. نوشندگان قهوه که درگذشته مجبور بودند کف لاته های خود را جمع کنند، سرانجام گزینه دیگری پیدا کردند و  فلت وایت بال‌های خود را باز کرد و کافه‌های دو کشور را فتح کرد. بااین‌حال، در باقی نقاط جهان جایگاهی قوی برای خود پیدا نکرده بود.

سوالات متداول

یک فنجان ‌ فلت وایت چه مقدار کافئین دارد؟

‌ فلت وایت در وسط مقیاس کافئین قرار دارد. یک فنجان با اندازه متوسط حاوی بین 60-80 میلی‌گرم کافئین است.

یک فنجان قهوه فلت وایت چند کالری دارد؟

هر فنجان قهوه فلت وایت نزدیک به 58 کالری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟