مقاله

مکان سوم چیست و ارتباط آن با کافی‌شاپ‌ها – قسمت دوم

مکان سوم

قهوه موریس – مکان سوم توسط جامعه شناسان شهری به‌عنوان یک مکان تجمع عمومی غیررسمی که به جامعه خدمت می‌کند، تعریف شده است و قرن‌هاست که «مکان سوم» بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه بشری است.

درحالی‌که خانه (مکان اول) خصوصی است و محل کار (مکان دوم) تجربه اجتماعی ساختاری را ارائه می‌دهد، اما مکان‌های سوم با آرامش بیشتری در محیط‌های عمومی به وجود می‌آیند که افراد می‌توانند به طرق مختلف با یکدیگر ملاقات و تعامل کنند.

سومین «برچسب» می‌تواند در طیف وسیعی از فضاهای اجتماعی مختلف اعمال شود، اما بارزترین مثال برای بسیاری از افراد کافی‌شاپ است: یک مکان ملاقات دوستانه و غیررسمی برای جلب دوستان و حتی ملاقات با افراد جدید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مفهوم مکان سوم و بررسی جزئیات بیشتر موضوع، با معاون رئیس قهوه، اسپنسر تورور و پروفسور جاناتان موریس، نویسنده کتاب قهوه: یک تاریخ جهانی صحبت کردم که در ادامه قسمت دوم آن را با هم می‌خوانیم.

مکان سوم چیست و ارتباط آن با کافی‌شاپ‌ها – قسمت نخست

مکان سوم چیست و ارتباط آن با کافی‌شاپ‌ها – قسمت سوم

برای خرید قهوه مناسب برای قهوه اسپرسو  espresso coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

مکان سوم OLDENBURG و تغییر چهره فروشگاه کافی‌شاپ

در سال 1989، ری اولدنبورگ، جامعه‌شناس شهری، کتاب برجسته‌ای به نام «مکان خوب» را منتشر کرد که در آن «مکان سوم» را در انواع مختلف آن از کتاب‌فروشی گرفته تا کافی‌شاپ‌ها و بارها بررسی می‌کند.

وی در این کتاب، مکان سوم را «قلب نشاط اجتماعی یک جامعه» توصیف کرده و هشت ویژگی اساسی را که فرد باید داشته باشد، بیان می‌کند که این‌ها هستند:

زمین خنثی

یک مکان تسطیح (به معنی عدم تمرکز بر وضعیت فرد)

یک خانه دور از خانه

مکالمه به‌عنوان فعالیت اصلی

حال و هوای بازیگوشی

مشخصات پایین

دسترسی

مشتریان منظم

برای خرید قهوه مناسب برای قهوه دمی brewed coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

اولدنبورگ با استفاده از مثال‌هایی در طول تاریخ استدلال می‌کند که در هر دموکراسی سالم و قوی،

شهروندان باید زمان خود را بین کار، خانه و مکان سوم متعادل کنند.

وی می‌نویسد: «در غذاخوری محلی، میخانه یا کافی‌شاپ است كه افرادی كه با مشكلات رایج روبرو هستند، نقاط مشترک خود را پیدا می‌کنند،

به احساسات گروهی ماده می‌دهند و بیان می‌کنند و از یكدیگر حمایت اجتماعی می‌کنند.»

بااین‌حال، در اواخر کتاب، اولدنبورگ اظهار داشت که مفهوم جایگاه سوم، به‌ویژه در ایالات‌متحده، از بین می‌رود.

به گفته وی، فضاهای عمومی در حال تغییر هستند، تجاری‌تر و مصرف‌کننده‌تر می‌شوند و درنتیجه «عقب‌نشینی روزافزون به حریم خصوصی» می‌انجامد.

اسپنسر تورور معاون رئیس شرکت قهوه و یک مشاوره چای و قهوه مستقر در ایالات‌متحده می‌گوید:

«این دشوار است، زیرا قهوه کافی است که کافی‌شاپ‌ها مشتریان را فریب دهند تا مدتی بمانند.

بااین‌حال، وقتی مشتری را فریب داد، این مکان‌ها باید درآمد کسب کنند.»

«برخلاف میخانه‌ها [و بارها]، جایی که انتظار می‌رود وقتی نوشیدنی خود را تمام می‌کنید

و مشتری فعال خود را ترک نمی‌کنید، در کافی‌شاپ‌ها مردم اغلب ساعت‌ها روی یک نوشیدنی می‌نشینند.

درحالی‌که این چیزی است که ما در وهله سوم می‌خواهیم، یک کسب‌وکار [اغلب] نمی‌تواند از این طریق با موفقیت کار کند.»

برای خرید قهوه مناسب برای قهوه موج سوم third generation coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

«اساساً، اصل اساسی مکان سوم، دوام اقتصادی مشاغل را به چالش می‌کشد.»

به‌عنوان‌مثال استارباکس هنگامی‌که برای اولین بار تأسیس شد، استارباکس «تجربه» را بر اساس تئوری اولدنبورگ در مورد مکان سوم قرار داد.

مدیرعامل شرکت هوارد شولتز پس از بازدید از بارهای اسپرسو در ایتالیا، مصمم بود که تجربه‌ای مشابه را به ایالات‌متحده ارائه دهد.

وی در یک مصاحبه نیت‌های خود را روشن کرد و اظهار داشت:

«استارباکس به‌عنوان یک مکان سوم بین خانه و کار، گسترش بین زندگی مردم است، درزمانی که مردم جایی برای رفتن ندارند.»

بااین‌حال، اگرچه این واقعیت زمانی درست‌شده است که استارباکس به‌عنوان یک کافی‌شاپ در دهه 1980 سیاتل تأسیس شد،

اما از آن زمان تاکنون به بیش از 32000 مکان در سراسر جهان گسترش‌یافته است

و بدون شک دیگر «روح جامعه» مکان سوم را به همان شکل تجسم نمی‌بخشد.

برای خرید قهوه مناسب برای قهوه فرانسه (فرنچ پرس) french press بر روی تصویر زیر کلیک کنید

«مشکلی که به‌واسطه این اتفاق می‌افتد بازیابی مجدد آن روحیه جامعه است و تکرار این بسیار دشوار است.»

جاناتان توضیح می‌دهد. «وقتی اولدنبورگ نظریه خود را ارائه داد، من باور نمی‌کنم كه او به زنجیرهای قهوه فکر می‌کرد.»

«نکته اصلی اولدنبورگ این بود که مکان سوم بسیار جامعه‌محور بود:

این مکانی بود که در آن با افرادی ملاقات می‌کردید که در همان حوالی زندگی می‌کردند.

شکی نیست که استارباکس در ابتدا خود را برای ارائه چنین نقشی قرار داده است؛

اما هرچه گسترش یافت، از آن قالب فاصله گرفته و رویکردی اندکی متفاوت و حال و هوای دیگری به خود گرفته است.»

 


منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

ترجمه و تلخیص از قهوه موریس

 


برای خرید قهوه بر روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود اپلیکیشن قهوه موریس morris coffee app

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

جهت دریافت لیست قیمت قهوه

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

برای مشاهده صفحه قهوه موریس در اینستاگرام

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

برای خرید قهوه و عضویت در کانال تلگرام قهوه موریس

بر روی تصویر زیر کلیک کنید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *