ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » شهرت و کیفیت بالای قهوه قلب آفریقا

شهرت و کیفیت بالای قهوه قلب آفریقا

قهوه موریس – بوروندی کشوری نواحی مرکزی قاره‌ی آفریقا است که آن را قلب آفریقا می‌نامند، چراکه نقشه‌ای قلبی شکلی دارد. بنا بر آمار بانک جهانی، ۶۰۰ تا ۸۰۰هزار خانواده‌ در این کشور ۱۱ میلیونی از راه کشت قهوه امرارمعاش می‌کنند که به قهوه قلب آفریقا شهرت دارد؛ به‌طوری‌که صادرات قهوه و چای بیش از ۹۰٪ درآمد بوروندی را تشکیل می‌دهد.

بخش‌های زیادی از بوروندی که به قهوه قلب آفریقا معروف است، شرایط فوق‌العاده‌ای برای کشت قهوه دارند: مزارع خوب، آب‌وهوای مناسب و عوامل مناسب دیگر. درواقع، علی‌رغم چالش‌ها و فقر موجود در این کشور، تولید قهوه‌ تخصصی در این سرزمین کوچک رو به افزایش است. قهوه‌های تک‌خاستگاه بوروندیایی از پتانسیل خوبی برخوردارند و تولیدکننده‌های قهوه در تلاش‌اند تا فعالیت‌های کشاورزی خود را در این سرزمین گسترش دهند. آفریقای شرقی به قهوه‌ی باکیفیتش معروف است و بوروندی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

دلایل تمایز قهوه‌ی بوروندی؛ قهوه قلب آفریقا

خاک آتشفشانی بوروندی و ۱۲۰۰ میلی‌متر بارش سالانه محیطی بسیار مساعد برای کشت و رشد قهوه پدید می‌آورد. خاک آتشفشانی سرشار از مواد مغذی مانند نیتروژن است که مزارع قهوه به آن نیاز دارند و موجب می‌شود خاک به‌خوبی آب را در خود نگه دارد. اِفرِم سِباتیجیتا که متخصص رتبه‌بندی کیفیت قهوه است و در این صنعت سابقه‌ای ۳۰ ساله دارد، می‌گوید که دو عامل در شکل‌دهی کیفیت و ویژگی‌های قهوه‌ی بوروندیایی مؤثر بوده: عامل نخست، تنوع گونه‌های قهوه‌های این منطقه است؛ به‌طور مثال قهوه بوربون (و فرزندان آن مانند جکسون و بلومانتین) از گونه‌های معروف این منطقه است. قهوه‌ی گونه‌ی بوربون معروف است به این‌که شیرینی و تن‌واری (body) فوق‌العاده‌ای دارد.

عامل دوم ناحیه‌ای ست که قهوه در آن کشت می‌شود. اِفرِم می‌گوید قطعاً نواحی مختلفی در بوروندی وجود دارد که برای کشت قهوه مناسب هستند. مناطقی مانند بویِنزی، شمال، شمال شرق و مرکز بوروندی. بااین‌حال می‌توانید در جنوب بوروندی مانند بوراگِین نیز قهوه‌ی مرغوب را هرچند در مقادیر کم‌تر پیدا کنید.

علاوه بر این‌ها، شیوه‌ی فرآوری قهوه در بوروندی از عوامل مهم تأثیرگذار بر کیفیت آن به شمار می‌آید. قهوه در بوروندی، مانند دیگر مناطق افریقای شرقی، به روش دومرحله‌ای شستن/تخمیر فرآوری می‌شود که نوعی روش منحصر‌به‌فرد است و نتیجه‌ی آن قهوه‌ای بسیار تمیز و با پروفایل طعمی کاملاً شفاف است.

طعم و مزه قهوه بوروندی

اریک رایت کارآفرین صنعت قهوه می‌گوید قهوه‌ی بوروندیایی شیرین است و اسیدیته‌ای شفاف دارد با تن‌واری (body) بالا، طعم‌یادهای مرکبات، بلوبری و توت‌های وحشی. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تمام قهوه‌های بوروندیایی پروفایل یکسان ندارند.

ارتفاع مناطق مختلف بوروندی دارای بازه‌ای میان ۷۲۲ متر تا ۲۷۶۰ متر از سطح دریا است. به گفته‌ی ارفم، قهوه‌ای که در مناطق مرتفع‌تر کشت می‌شود، اسیدیته‌ی بالاتری دارد و طعم‌یادهای مرکباتی‌اش بیشتر است. قهوه‌های باکیفیتِ مناطق مرتفع (مانند آن‌هایی که از SCA بیش از ۸۶ امتیاز می‌گیرند) طعم‌یادهای میوه‌ای، گلی و عسلی دارند و از طرفی یکپارچگی، تعادل و تن‌واری (body) آن‌ها بیشتر است.
قهوه‌های مناطق کم‌ارتفاع‌تر ممکن است طعم‌یادهای پشن فروت و آناناس داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟