ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » قهوه یک فرهنگ در نقاط مختلف جهان

قهوه یک فرهنگ در نقاط مختلف جهان

قهوه یک فرهنگ

 قهوه یکی از متداول‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان محسوب می‌شود و بر اساس سرانه مصرف تخمین زده می‌شود روزانه بیش از یک میلیارد فنجان قهوه در جهان مصرف می‌شود. بااین‌حال، هر کشور یا منطقه‌ای از دنیا فرهنگ و سلیقه مختص خود را برای تهیه یا نوشیدن قهوه دارد، از قهوه جاوای اول صبح در شرق آسیا گرفته تا اسپرسو عصرگاهی فرانسوی‌ها، بیش از ده‌ها و شاید صدها دستور مختلف برای تهیه قهوه وجود دارد، بااین‌حال نقطه مشترک همه دستورات تهیه قهوه، همه سنت‌ها و آداب و نوشیدن آن و همه افزودنی‌ها یا خوراکی‌های همراه آن، دانه‌های قهوه است. در این مقاله با هفت روش طرز تهیه قهوه از ۷ نقطه دنیا که به‌عنوان یک فرهنگ در آن منطقه شناخته می‌شود آشنا می‌شویم.

فرهنگ قهوه ترک در ترکیه

فرهنگ قهوه ترک با استفاده از دانه‌های باکیفیت و در قهوه‌جوش‌هایی از جنس برنج یا مس که اصطلاحاً جذوه خوانده می‌شوند، درست می‌شود. قهوه موجود در ظرف فیلتر نمی‌شود و فقط بعد از جوشیدن کمی صبر می‌کنند تا ته‌نشین شود. معمولاً قهوه را در فنجان چینی مخصوص و زیبایی می‌نوشند. شکر را به‌اندازه دلخواه در هنگام جوشاندن اضافه می‌کنند و پودر هل هم به‌صورت سنتی و به‌دلخواه برای عطر دادن به قهوه استفاده می‌شود.
در فرهنگ ترک‌ها، قهوه فراتر از یک نوشیدنی است و قهوه به‌عنوان یک تسهیل‌کننده روابط اجتماعی عمل می‌کند و در مهمانی‌ها هم آوردن قهوه نشان از احترام میزبان به میهمان خود است.

فرهنگ قهوه طوبی در سنگال

طرز تهیه قهوه سنگالی مشابه قهوه دم‌کرده است اما در آن از ادویه تندی به نام سلیم یا فلفل گینه استفاده می‌شود. طرز تهیه قهوه طوبی در سال ۱۸۸۰ توسط فردی به نام شیخ احمدو بامبا (Ahmadou Bamba) مؤسس انجمن اخوت اسلامی سنگال متداول شد و نام طوبی هم از شهری که انجمن در آن شکل گرفت بر روی قهوه گذاشته شد. این قهوه ادویه‌دار که همراه شکر هم نوشیده می‌شود حالا در سنگال در وعده صبحانه و در هنگام عصر، بسیار نوشیده می‌شود و حتی در خیابان‌های شهر داکار دوره‌گردها یا قهوه‌خانه‌های بسیاری این نوع قهوه را عرضه می‌کنند.

قهوه تخم‌مرغی در ویتنام قهوه یک فرهنگ

قهوه ویتنامی یا قهوه تخم‌مرغی نوعی دسر محسوب می‌شود. طرز تهیه قهوه ویتنامی به این صورت است که زرده تخم‌مرغ به‌خوبی هم زده می‌شود و سپس شیر هم به آن اضافه می‌شود و در انتها با افزودن شکر، مایعی شبیه فرنی به دست می‌آید. قهوه از نوع روبوستا به‌صورت جداگانه جوشیده و سپس از فیلتر عبور داده می‌شود. لیوان یا فنجان تا نیمه از قهوه پر می‌شود و سپس روی آن کرم تخم‌مرغ را می‌افزایند. در بهترین حالت این دو مایع با هم مخلوط نمی‌شوند و ظاهر زیبایی ایجاد می‌شود و این نوع قهوه به‌صورت سرد یا گرم مصرف می‌شود.

قهوه پنیری در فنلاند قهوه یک فرهنگ

افزودن شیر در طرز تهیه انواع مختلفی از قهوه در دنیا متداول است اما در بخشی از منطقه اسکاندیناوی مانند فنلاند، افزودن پنیر به قهوه مرسوم است. این نوع قهوه به نام قهوه پنیری (Kaffeost) مشهور است و در شمال سوئد هم به همین نام شناخته می‌شود. در این نوع قهوه، پنیری هم که استفاده می‌شود نوعی پنیر مخصوص فنلاندی است و در کنار فنجان قهوه، کرم شیرین‌کننده‌ای هم قرار داده می‌شود. تکه‌های پنیر در ابعاد کوچکی خرد می‌شود و هرکسی به‌دلخواه تعدادی به قهوه اضافه می‌کند. این نوع پنیر به‌راحتی حل نمی‌شود و فقط قهوه به آن جذب می‌شود. معمولاً ورقه پنیر را به همان شکل روی میز می‌گذارند و با نان خورده می‌شود.

فرهنگ قهوه سفالی در مکزیک

در طرز تهیه قهوه مکزیکی از ادویه‌های میخک، رازیانه، دارچین و نوعی شکر به نام piloncillo استفاده می‌شود. قهوه جوشیده از فیلتر رد می‌شود و در ظرف سفالی مخصوصی ریخته می‌شود. برخی افراد شکلات را هم به آن اضافه می‌کنند. این نوع قهوه بو و طعم منحصربه‌فردی دارد و در دوران انقلاب مکزیک از نوشیدنی‌های محبوب سربازان بود.

قهوه یک فرهنگ کوپی لواک در اندونزی

در میان انواع قهوه موجود در دنیا این نوع قهوه از همه گران‌تر است، اما شاید با فهمیدن نحوه تهیه آن کمی تعجب (Kopi Luwak) کنید. دانه‌های قهوه که در تهیه کوپی لواک استفاده می‌شود از دانه‌های قهوه موجود در مدفوع حیوانی به نام «زباد» که در درختان پالم زندگی می‌کند تهیه می‌شود. این حیوان پس از خوردن دانه‌های قهوه، هسته آن را دفع می‌کند که از آن برای تهیه این نوع قهوه استفاده می‌شود. طرز تهیه قهوه کوپی لواک دستور خاصی ندارد و امکان دارد به هر طریقی مثل فرانسوی، اسپرسو یا معمولی آماده شود اما به خاطر نوع قهوه به‌کاررفته قیمت بالایی دارد و نوعی نوشیدنی لوکس محسوب می‌شود. اخیراً به خاطر افزایش تولید دانه‌های قهوه از مدفوع این حیوان، تعداد زیادی از آن‌ها را در قفس‌ها نگهداری می‌کنند که واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشته است.

قهوه یک فرهنگ اسپرسو در ایتالیا

اسپرسو ایتالیایی شهرت جهانی دارد و بیشتر لغات مربوط به طرز تهیه قهوه یا افزودنی‌های آن از ایتالیا سرچشمه می‌گیرند. دستگاه‌های اسپرسوساز بخار پرفشار را از میان قهوه عبور می‌دهند تا قهوه‌ای غلیظ و با لایه خامه دلچسبی آماده شود. اسپرسو با شیر یا شکلات نوشیده می‌شود. به هرجای ایتالیا که سفر کنید انواعی از اسپرسو را می‌توانید برای صبحانه یا بعد از وعده ناهار سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟