قهوه موریس – امروزه کشور کُلمبیا سومین کشور تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است که تنها پشت سر برزیل و ویتنام قرار دارد. اگر از کسی بپرسید که چند قهوه را نام ببرد و احتمال اینکه یکی از اولین کشورهایی باشد که آنها ذکر میکنند، کم نیست.
درحالیکه قهوه در دهها کشور در سراسر کمربند لوبیا رشد میکند،
تعدادی از فعالیتهای مهم – ازجمله توسعه شخصیت خوان والدز – به تبلیغ منافع تولیدکنندگان قهوه کلمبیایی برای دههها کمک کرده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه قهوه کلمبیا و چگونگی تکامل آن، با دو متخصص صنعت قهوه صحبت کردم.
ادامه مطلب را بخوانید تا از صحبتهای آنها مطلع شوید.
چگونه کلمبیا به خاطر قهوه خود مشهور شد؟ قسمت نخست
برای خرید قهوه کلمبیا نارینو colombia narino coffee
بر روی تصویر زیر کلیک کنید
FNC (Federación Nacional de Cafetero)
تقریباً در اوایل قرن بیستم، بیشتر تولید قهوه در کشور کُلمبیا در دست چند تولیدکننده اصلی بود که مزارع بزرگ خود را که بهعنوان حاشیه نیز شناخته میشدند، اداره میکردند.
کارگران این حاشیهها از دهقانان، مردم بومی و بردههای سابق تشکیلشده بودند.
در سال 1927، گروهی از تولیدکنندگان برجسته قهوه از منطقه غذاخوری Zona گرد هم آمدند
و FNC (Federación Nacional de Cafetero) را تشکیل دادند. هدف آنها نمایندگی کشاورزان در ترویج و مذاکره بر سر قیمت جهانی فروش جهانی قهوه آنها بود.
بااینحال، با گسترش تأثیرات رکود بزرگ در اواخر دهه 1920 و 1930، قیمت جهانی قهوه بهشدت سقوط کرد و باعث ورشکستگی بسیاری از حاشیههای کلمبیا شد.
در تلاش برای صرفهجویی در تولید قهوه و مقابله با نوسانات قیمت، دولت این مزارع بزرگ را خریداری كرد، آنها را تقسیم كرد
و آنها را به كارگرانی كه میتوانستند محصولات دیگر را در كنار قهوه بكارند فروخت.
برای خرید قهوه تک خاستگاه single-origin coffee
بر روی تصویر زیر کلیک کنید
از آن زمان، FNC تا حد زیادی تلاش خود را از طرف تولیدکنندگان قهوه کلمبیایی برای استفاده از وجهه کشور کُلمبیا بهعنوان منبع قهوه درصحنه جهانی ادامه داده است.
یکی از این نمونهها در سال 1961 زمانی که سازمان مهر «100٪ قهوه کلمبیایی» را ایجاد کرد، آمد.
آلخاندرو به من میگوید که با استفاده از این مهروموم جدید، بهعنوان ابزاری برای بازاریابی، تولیدکنندگان توانستند «قهوه کلمبیایی را در بازار [جهانی] تجزیه و تفکیک کنند.»
این یکی از اولین تمرینات مارک تجاری در جهان بود – در همه بخشها، نه فقط قهوه – و به این معنی بود که مصرفکنندگان قادر بودند قهوه کلمبیایی را بهراحتی در قفسههای سوپرمارکت شناسایی کنند.
برای خرید قهوه 100 درصد عربیکا 100% arabica coffee
بر روی تصویر زیر کلیک کنید
خوان والدز کیست؟
فراتر از مهر «100٪ قهوه کلمبیایی»، میتوان بخش عمدهای از موفقیت قهوه کلمبیایی را درصحنه جهانی به مبارزات خوان والدز نسبت داد.
خوان والدز برای اولین بار در سال 1958 در ایالاتمتحده «راهاندازی» شد، او یک کشاورز خیالی قهوه است که اولین بار در کنار قاطر خود، کنچیتا در تبلیغات FNC ظاهر شد.
این بخش دیگری از تلاشهای FNC برای تمایز کلمبیا از سایر منشأ در سطح جهانی بود.
آلخاندرو میگوید: «این کارزار کمک کرد تا قهوه کلمبیایی در ذهن افراد قهوهخور در سراسر جهان قرار گیرد.
همچنین با نشان دادن فیلمهایی از مزارع تولید قهوه در محل کار، به برجستهسازی کار تولید قهوه کمک کرد.»
این کمپین آنقدر موفقیتآمیز بود که بهزودی نهتنها با قهوه کُلمبیا بلکه با خود کشور نیز در ارتباط قرار گرفت.
«تصویر خوان والدز نهتنها یک مارک قهوه ایجاد کرد، بلکه یک ملت را نیز تعریف کرد.
این محبوبیت و موفقیت در بین مصرفکنندگان آمریکایی بود.»
طبق مستندی درباره پدیده خوان والدز، تصویر کشاورز قهوه و قاطر او نشاندهنده احترام، سرسختی، سازش و تولید باکیفیت خوب است.
پس از تقریباً 45 سال، برند خوان والدز چنان شناختهشده بود که FNC از آن برای راهاندازی یک کافه زنجیرهای استفاده کرد.
در سال 2002، این سازمان اولین کافه رسمی خوان والدز را افتتاح کرد.
با گذشت حدود 18 سال، این زنجیره اکنون بیش از 320 مکان در سراسر جهان دارد.
برای خرید قهوه مناسب برای قهوه دمی brewed coffee
بر روی تصویر زیر کلیک کنید
قهوه امروز کشور کُلمبیا
اما حتی اگر این خلاصه کند که کشور کُلمبیا امروزه به کجا رسیده است، تصور قهوه کُلمبیا در بازار جهانی امروز، بازتاب میدهد؟
آلخاندرو میگوید:
«قهوه کلمبیایی توسط صنعت قهوه بهعنوان محصولی شناخته میشود که به لطف آشنایی و کیفیتهای عالی که به مصرفکنندگان میرساند، فروش آن آسان است.»
«برای رستریهای قهوه، این یک منبع باکیفیت بالاتر از متوسط است که بهراحتی در طول سال در دسترس است.»
اما مسلماً برخی از موفقیتهای کلمبیا بهعنوان یک منبع جهانی قهوه طی 100 سال گذشته به FNC و مبارزات بازاریابی آنها بستگی دارد.
باوجود خوان والدز و مهروموم «100٪ قهوه کلمبیایی» که هنوز هم بخشی از بازاریابی مدرن قهوه است، به نظر نمیرسد بهزودی اوضاع تغییر کند.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
ترجمه و تلخیص از قهوه موریس