ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » انواع نوشیدنی‌ بر پایه اسپرسو

انواع نوشیدنی‌ بر پایه اسپرسو

نوشیدنی‌ها بر پایه اسپرسو ، قهوه‌هایی هستند که دارای سه عنصر مشترک قهوه اسپرسو، شیر بخار داده‌شده و فوم شیر هستند و تنها تفاوت در مقدار اسپرسوی استفاده‌شده، شیر بخار داده و فوم شیر در هرکدام و افزودنی‌های دیگر همچون بستنی، شکلات و … آن‌ها را باهم متمایز می‌کند.

در این یادداشت به برخی از نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو اشاره می‌کنیم که در منوی کافه‌ها با نام آن‌ها پیش‌تر مواجه شده‌اید:

نوشیدینی ها بر پایه اسپرسو

اسپرسو

اسپرسو یا همان Short Black، مهم‌ترین و اساس تمام نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو است. یک نوشیدنی اسپرسو در ساده‌ترین حالت، تنها شامل یک شات اسپرسو در یک فنجان اسپرسو می‌شود.

دابل اسپرسو

دابل اسپرسو یا Doppio ترکیبی از دو شات اسپرسو در یک فنجان است.

ماکیاتو کوتاه

ماکیاتوی کوتاه شباهت بسیار زیادی به اسپرسو دارد، با این تفاوت که مقداری شیر بخار داده‌شده و فوم شیر بر روی آن قرار دارد تا طعم تند اسپرسو گرفته شود. باریستاها در کشورهای مختلف به سبک‌های متفاوتی ماکیاتوی کوتاه را درست می‌کنند اما روش سنتی آن به این صورت است که یک شات اسپرسو را در یک لیوان کوتاه یا فنجان اسپرسو به همراه مقدار کمی شیر بخار داده‌شده و فوم که روی اسپرسو قرار می‌گیرد، تهیه می‌شود. برای درست کردن یک ماکیاتوی کوتاه خوب قاعده یک سوم‌ها را باید رعایت کرد. قانون یک سوم‌ها یعنی تشکیل سه سطح با سه رنگ مختلف. سطح زیرین که شامل اسپرسو است، سطح میانی که ترکیب اسپرسو و شیر است و سطح بالایی که شیر بخار داده‌شده را تشکیل می‌دهد.

خرید قهوه اسپرسو با کیفیت بالا و قیمت مناسب 

نوشیدنی های اسپرسو محور

ماکیاتو بلند

ماکیاتوی بلند یکی از نوشیدنی‌ها بر پایه اسپرسو است که همان ماکیاتوی کوتاه با اسپرسوی دابل شات یا دو شات اسپرسو است و همان قانون سه‌گانه‌ها در مورد آن نیز، صدق می‌کند. نکته بسیار مهم برای درست کردن این نوشیدنی، قرار دادن فوم و شیر روی اسپرسو و سپس برگرداندن فنجان یا لیوان در جهت عقربه‌های ساعت است. این کار باید چند بار تکرار شود تا شیر و اسپرسو خوب با هم ترکیب شوند.

ریستِرِتو

ریسترتو همان اسپرسو است با مقدار یکسانی قهوه اما آب کم‌تر، تقریباً آب در این نوع نوشیدنی نصف اسپرسو است و اسپرسوی کشیده شده نهایی، غلیظ‌تر و تیره‌تر است.

برای درست کردن نوشیدنی‌ها بر پایه اسپرسو مانند ریسترتو یک شات اسپرسوی استاندارد را با نصف آبی که به‌طورمعمول برای درست کردن اسپرسو استفاده می‌کنید ترکیب کرده و قبل از زرد شدن اسپرسو، درحالی‌که غلظت متوسط پیداکرده است دستگاه را متوقف می‌کنید.

آمریکانو

آمریکانو که جدیداً به آن Long Black نیز می‌گویند از ترکیب آب داغ و یک شات اسپرسوی درست می‌شود. تهیه آمریکانو بسیار ساده است، 2/3 یک فنجان را با آب داغ پرکنید و روی آب داغ یک شات اسپرسو بریزید. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که حتماً باید فیلتر دستگاه را قبل از درست کردن آمریکانو بشویید تا ذرات باقی‌مانده از آسیاب در قهوه شما شناور نماند.

کافه لاته

کافه لاته یکی از نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو است که شیر بخار داده‌شده و فوم شیر به آن اضافه می‌شود. این قهوه به خاطر شیر موجود در آن نسبت به اسپرسو طعم شیرین‌تری دارد. برای درست کردن یک کافه لاته ابتدا یک شات اسپرسو را در لیوان تامبلر بریزید و شیر بخار شده را به آن بیفزایید و سپس به قطر یک سانتیمتر بر روی آن فوم شیر قرار دهید.

کاپوچینو

قهوه کاپوچینو مشابه لاته است اما با یک تفاوت مهم؛ کاپوچینو فوم بیشتری دارد و روی فوم آن شکلات پودر شده و یا پودر دارچین ریخته می‌شود. علاوه بر این کاپوچینو حتماً داخل فنجان سرو می‌شود.

فلت وایت

فلت وایت یک نوعی از نوشیدنی‌ ها بر پایه اسپرسو است که اصالت آن به نیوزلند می‌رسد. روش درست کردن فلت وایت درست مشابه کاپوچینو است با این تفاوت که روی آن فوم یا شکلات نمی‌ریزند.

پیکولو لاته

پیکولو لاته نوعی قهوه لاته در فنجان اسپرسو است، با طعم قوی اسپرسو که با اضافه کردن شیر بخار داده‌شده و فوم شیر، ملایم شده است. دو روش برای تهیه پیکولو لاته وجود دارد: یکی با یک شات اسپرسو و دیگری با یک شات ریستِرِتو.

موکا

موکا ترکیبی از کاپوچینو و هات‌چاکلت است و یکی از نوشیدنی‌ ها بر پایه اسپرسو به شمار می رود. برای درست کردن موکا پودر شکلات را با یک شات اسپرسو ترکیب می‌کنید و سپس به آن شیر بخار داده‌شده و فوم می‌افزایید. 

برای درست کردن موکا، یک شات اسپرسو را داخل فنجان بریزید. یک قاشق پودر شکلات به اسپرسو اضافه کنید و هم بزنید. شیر بخار داده‌شده را اضافه کرده و روی آن ۲ تا ۳ سانتی‌متر فوم بریزید. روی فوم، مقداری پودر شکلات نیز، اضافه کنید.

آفوگاتو

آفوگاتو یک دسر بسیار ساده بر پایه اسپرسو است که در فصل تابستان و بعد از شام سرو می‌شود. برای درست کردن آفوگاتو کافی است یک اسکوپ بزرگ بستنی وانیلی را داخل یک اسپرسوی سینگل یا دابل‌شات بیاندازید.

خرید انواع قهوه از سایت قهوه موریس 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟