ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » چیستی و خواص کافئین در قهوه

چیستی و خواص کافئین در قهوه

خواص کافئین

کافئین پرمصرف‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌هاست که 90 درصد افراد به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند و بهبود عملکرد سوخت‌وساز بدن، افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از خواص کافئین محسوب می شوند. خواص کافئین به‌صورت طبیعی در برگ، دانه و میوه‌های 60 نوع گیاه یافت می‌شود اما معده‌ترین منبع این ماده دارویی در چای، کاکائو و کولا و به‌ویژه در قهوه، یافت می‌شود. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته و تحقیقات انجمن دارو و غذای ایالات‌متحده مصرف میزان کم یا متوسط کافئین به‌صورت روزانه، بدون ضرر است، اما مصرف بیش‌ازاندازه این ماده ممکن است فرد را دچار عوارض مخربی برای بدن باشد.

خواص کافئین موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها

مهم‌ترین و اصلی‌ترین اثری که کافئین بر بدن انسان‌ می‌گذارد و از آن بهره می‌برد این است که سبب احساس هوشیاری بالاتر و افزایش آگاهی نسبت به محیط و فعالیت‌ها می‌شود. این اثر معمولاً تا نیم ساعت پس از مصرف کافئین شروع می‌شود و تا چند ساعت ادامه می‌یابد. در سال‌های اخیر از کافئین در ترکیب بسیاری از داروهای لاغری استفاده می‌شود. این ماده از چند طریق سبب کاهش وزن می‌شود؛ نخست، افزایش سطح متابولیسم پایه‌ای بدن و درنتیجه مصرف بیشتر کالری است. دومین خواص کافئین کاهش اشتهای فرد و درنتیجه جذب کالری و انرژی کمتر در بدن است؛ و سوم، عملکرد کافئین که سبب کاهش وزن می‌شود از طریق دفع بیشتر مایعات بدن از راه افزایش ادرار است. در این حالت وزن شخص به‌صورت موقت و به علت از دست دادن آب بدن کاهش می‌یابد، اما این کاهش وزن موقتی است و با کنار گذاشتن داروی حاوی کافئین و تأمین مجدد آب موردنیاز بدن برگشت خواهد کرد.

مصرف زیاد کافئین و عوارض آن

مصرف بیش‌ازاندازه کافئین ممکن است موجب بروز مشکلاتی در فرد شود. تشدید حالات عصبی، لرزش دست و سایر اندام‌ها یکی از این عوارض است. عارضه دیگر که بسیار رایج است، ایجاد مشکل در خوابیدن و اختلال در خواب است. اهمیت این نکته زمانی آشکار می‌شود که بدانیم تأثیرات کافئین تا حدود شش ساعت پس از مصرف در بدن باقی می‌ماند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند زمان مصرف آخرین ماده غذایی حاوی کافئین را حتماً برای حدود اواخر بعدازظهر یعنی حداقل شش ساعت قبل از خواب تنظیم کنید. خواص کافئین سبب افزایش ضربان قلب و فشارخون نیز، می‌شود. اگرچه این افزایش موقتی است و پس از اتمام زمان اثرگذاری بهبود می‌یابد، اما این موضوع در مورد بیماران قلبی و افرادی که با بی‌نظمی ریتم‌های قلبی یا همان آریتمی قلبی یا فشارخون بالا مواجه هستند اهمیت پیدا می‌کند. یکی دیگر از عملکردهای کافئین افزایش دفع آب بدن از طریق ادرار است. به همین دلیل برخلاف تصور بعضی‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از قهوه یا سایر مواد حاوی کافئین برای تأمین آب موردنیاز بدن و رفع تشنگی استفاده کرد. استفاده از این نوشیدنی‌ها به‌خصوص در شرایط هوای گرم یا فعالیت بدنی که بدن در حال از دست دادن آب است می‌تواند سبب از دست دادن آب بیشتر و ایجاد حالت کم‌آبی یا همان دی‌هیدراته شدن بدن شود. علاوه بر همه این موارد کافئین سبب افزایش ترشح اسید معده نیز، می‌شود و در افرادی که سابقه مشکلات گوارشی دارند، سبب ایجاد علائمی مانند درد معده و سوزش سر دل می‌شود.

عادت کردن به کافئین و خواص کافئین

عادت به مصرف کافئین در میان افراد بسیار شایع است. بسیارند افرادی که تا چای یا قهوه صبحگاهی‌شان را ننوشند نمی‌توانند تمرکز و هوشیاری لازم برای فعالیت روزانه را به دست بیاورند. می‌توان گفت که این موضوع از انسانی به انسان دیگر متفاوت است، اما اگر فردی در صورت عدم دریافت به‌موقع کافئین روزانه دچار علائمی مانند سردرد، بی‌قراری، عدم تمرکز و حتی دردهای عضلانی شود، می‌توان کافئین را در مورد او یک ماده اعتیادزا به‌شمار آورد. با این‌حال هستند افرادی که در صورت عدم دریافت کافئین معمول روزانه دچار عارضه یا مشکل خاصی نمی‌شوند. می‌توان گفت این عوارض بیشتر گریبان کسانی را می‌گیرد که میزان مصرف روزانه‌شان بالاست. مصرف کم تا متوسط کافئین به‌صورت روزانه مشکل خاصی برای انسان ایجاد نمی‌کند. مصرف حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین یعنی چیزی معادل دو فنجان قهوه یا چهار فنجان چای به‌صورت روزانه محدوده‌ای است که به‌عنوان محدوده امن برای مصرف این ماده در نظر گرفته می‌شود. اگرچه میزان این عدد در انسان‌های مختلف و با در نظر گرفتن جنس، جثه، وزن و حساسیت بدن می‌تواند متفاوت باشد، اما آنچه تمام پزشکان روی آن توافق نظر دارند این است که همه انسان‌ها در صورت مصرف روزانه بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم کافئین یعنی حدود شش لیوان قهوه باید دیر یا زود منتظر عوارض منفی این ماده نیز باشند.

برای خرید انواع قهوه با قیمت مناسب و کیفیت بالا و همچنین درصد کافئین های متفاوت می توانید از طریق سایت موریس اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟