ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » آموزش » چرخه رایحه یا آروما در قهوه

چرخه رایحه یا آروما در قهوه

قهوه موریس – بی‌شک در اصطلاحاتی که در خصوص قهوه با آن روبرو شده‌اید، اصطلاح آروما یا رایحه قهوه را شنیده‌اید. قهوه با توجه به نوع فرآوری قهوه، ارتفاع محل رشد، نوع رُست یا برشته کاری قهوه و نوع دم‌آوری قهوه می‌تواند طعم‌ها و رایحه‌های گوناگونی داشته باشد.

فرگرنس چیست؟

به عطر و بوی قهوه خشک پس از آسیاب، فرگرنس (Fragrance) می‌گویند. این رایحه همان چیزی است که ما از آن به‌عنوان بوی قهوه یاد می‌کنیم.

آروما چیست؟

به رایحۀ قهوۀ دم شده، آروما (Aroma) می‌گویند. آروما مجموعه گازهای محبوس شده در قهوه است که طی فرآیند رست یا برشته کاری در دانه قهوه پدید می‌آید.

ما آروما را علاوه بر بینی (Orthonasal Smell) از طریق حسگرهای بویایی دهان (Retronasal smell) نیز درک می‌کنیم. به علت وجود همین حسگرها است که در کاپینگ یا قهوه آزمایی برای درک آروما، قهوه را اصطلاحاً هورت می‌کشند (Slurp).

البته باید به این نکته توجه داست که به‌طورکلی تجربۀ درک طعم‌ها و رایحه‌های موجود در قهوه کاملاً تجربی است و تنها قهوه آزمایان حرفه‌ای قادر به درک تمامی خانوادۀ طعمی و عطری قهوه هستند.

شما با انجام کاپینگ و آزمودن طعمی قهوه‌های مختلف می‌توانید به تجربه درکی انواع طعم‌ها و رایحه‌های قهوه برسید.
آروما معیاری برای کیفیت قهوه نیز، هست و می‌تواند خوشایند و یا ناخوشایند باشد.

در نمودار چرخه رایحه که از سوی انجمن تخصصی قهوه (SCA) معرفی‌شده است و در زیر آن را می‌بینید، دسته آروماهای برشته و صنعتی از رایحه‌های ناخوشایند در صنعت قهوه محسوب می‌شوند.

این چرخه به شما کمک می‌کند تا انواع رایحه‌های موجود در قهوه را بشناسید و به‌راحتی بتوانید بر اساس آن کاپینگ یا قهوه آزمایی را برای شناخت بهتر قهوه‌تان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟