ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » فرآوری قهوه، صنعتی رو به رشد در ایران

فرآوری قهوه، صنعتی رو به رشد در ایران

قهوه موریس– قهوه به‌عنوان دومین محصول پرفروش در دنیا بعد از صنعت نفت، جزو یکی از پررونق‌ترین صنایع مصرفی نیز محسوب می‌شود. گردش مالی در این صنعتی از روند رو به رشدی برخوردار است و این مسئله فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت محسوب می‌شود. در این میان بخش فرآوری قهوه و بسته‌بندی آن با توجه به استقبال روزافزون جوانان به مصرف نوشیدنی قهوه، از ویژگی بسیاری بالایی برای رشد و ارتقا برخوردار است و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

خرید انواع قهوه از سایت قهوه موریس 

تاریخچه نوشیدنی قهوه در ایران

مصرف نوشیدنی قهوه در ایران به‌پیش از محبوبیت چای در میان ایرانیان می‌رسد و در ایران و به‌خصوص کشورهای اسلامی پس از ممنوعیت و حرام خواندن شراب، رواج یافت و در حدود قرن نوزدهم میلادی به‌عنوان یک نوشیدنی محبوب جای خود را در میان مردم باز کرد. هم‌اکنون سرانه مصرف چای در ایران ۱۶۹/۰ فنجان در روز است و در رتبه ۵۴ در جهان شناخته می‌شود.

در ایام گذشته ایرانیان قهوه را به‌عنوان یک دم‌نوش با خواص دارویی مصرف می‌کردند و روزبه‌روز به میزان مصرف آن افزوده می‌شود تا دوره‌ای که کاشف السلطنه بذر چای را از هندوستان وارد ایران کرد و لاهیجان به‌عنوان محلی مناسب برای کشت چای و قطب چای ایران شناخته شد.

روش های فرآوری قهوه
فرآوری قهوه

فرآوری قهوه به‌عنوان یک صنعت مستقل

کشورهایی همچون ایتالیا، آلمان، اتریش، اسپانیا، پرتغال و سوئیس به‌عنوان کشورهایی که بزرگ‌ترین کمپانی‌های قهوه در دنیا را دارند، شناخته می‌شود و این در حالی است که برزیل، کلمبیا، استرالیا، هند و اندونزی، به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان قهوه که بهترین و محبوب‌ترین قهوه‌های دنیا را تولید می‌کنند، در فرآوری قهوه جایگاه ویژه‌ای را ندارند. بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که کشوری می‌توان بدون آنکه تولیدکننده عمده قهوه باشد در این صنعت سرمایه‌گذاری کند و سود بسیار بالایی از این صنعت و به‌خصوص در بخش فرآوری و بسته‌بندی آن، ببرد.

نکته بسیار مهم در صنعت فرآوری قهوه، ترکیب گونه‌های مختلف قهوه و به وجود آوردن طعم و عطرهای تازه و دلپذیر است و این امر از طرق فرآیند رُستینگ و یا فرآوری قهوه ‌به دست می‌آید.

از عوامل مؤثر در طعم و کیفیت قهوه می‌توان به نژاد، گونه و کیفیت پرورش قهوه اشاره کرد که عامل بسیار مهمی است. همچنین از دیگر عوامل مؤثر، فرایند رُستینگ یا بو دادن قهوه است که مهم‌ترین مرحله در فرآیند فرآوری قهوه محسوب می‌شود و سومین عامل در این صنعت رسیدن به ترکیب مطلوب و باب میل ذائقه مصرف‌کننده و همچنین بسته‌بندی استاندارد و زیبای قهوه است؛ چراکه در فرهنگ‌های مختلف ممکن است نوع خاصی از قهوه و یا ترکیب خاصی رواج داشته باشد و باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشت.

خرید قهوه اسپرسو با کیفیت بالا و قیمت مناسب 

چشم‌انداز بازار قهوه در ایران

قیمت بالای تجهیزات فرآوری قهوه در ایران یکی از عواملی است که تعداد بسیار کمی وارد این عرصه از سرمایه‌گذاری شوند اما بازار رو به رشد قهوه در ایران این ظرفیت را برای سرمایه‌گذاری دارد و این در حالی است که تنها 25 درصد محصول نهایی قهوه از طریق واردات و برندهای ایتالیایی، فرانسوی و آمریکایی وارد ایران می‌شود و 75 در صد دیگر آن در داخل کشور فرآوری می‌شود. استفاده روزافزون از قهوه در صنایع شیرینی‌پزی، صنایع دارویی و مصارف خانگی و افزایش چشمگیر مصرف نوشیدنی قهوه در میان اقشار مختلف، این چشم‌انداز را به فعالان این صنعت می‌دهد که با بازاری رو به رشد مواجه هستند که می‌تواند بازار ایران این قابلیت را دارد که به کشورهای منطقه نیز صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟