ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » شناخت انواع ترکیب‌سازی قهوه

شناخت انواع ترکیب‌سازی قهوه

قهوه موریس– ترکیب‌سازی یا blending قهوه یکی از مهارت‌های کلیدی در صنعت قهوه است. نخستین ترکیب‌سازی قهوه حاصل ترکیب دو قهوه با منشأ و خاستگاه کاملاً متفاوت بود. ترکیب دانه‌های قهوه بندر المخای (موکا) یمن که رنگ روشن دارد و دانه‌های تیره‌رنگ و شکلاتی جاوه. از آن روز تاکنون ترکیب‌سازی قهوه‌ها با یکدیگر به یک مهارت کلیدی در صنعت قهوه تبدیل‌شده است که بر اساس این ترکیب‌سازی‌ها طعم و عصاره گیری‌های متفاوت و مختلفی از قهوه صورت می‌گیرد که طعم و مزه خاصی به نسبت دیگر ترکیب‌سازی‌ها دارد.

ترکیب سازی انواع قهوه
ترکیب‌سازی قهوه
ترکیب‌سازی بر اساس مناطق

هر منطقه جغرافیایی شرایط آب و هوایی، خاک و کشاورزی متفاوتی با دیگر مناطق دارد و این شرایط تأثیر مستقیمی بر روی قهوه دارد. بر اساس شناخت این شرایط و ویژگی‌های قهوه می‌توان ترکیب‌سازی‌های مختلفی انجام دارد.

ترکیب‌سازی بر اساس گونه‌ها

قهوه‌های گونه عربیکا و روبوستا مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع قهوه‌ها هستند و ترکیب‌سازی بین این دو نوع گونه بسیار رایج است. برخی افراد اسیدیتی و طعم‌های متنوع عربیکا می‌پسندند و برخی دیگر تلخی و تن‌واری روبوستا را می‌پسندند. باوجود بالاتر بودن میزان کافئین در روبوستا و ترکیب آن با قهوه عربیکا می‌توان بین میزان کافئین و طعم و عطر قهوه تعادل برقرار کرد.

ترکیب‌سازی بر اساس زیرگونه‌ها

بسیار پیش می‌آید که در یک مزرعه قهوه دو زیرگونه مانند ماراگوجیپه و کاتورا کشت شود و جداسازی آن‌ها برای کشاورزان بسیار هزینه‌بر است به همین خاطر این کشاورزان ترجیح می‌دهند که قهوه را به همان صورت ترکیبی از دو یا چند زیرگونه به فروش برسانند؛ اما در بخش تخصصی بر اساس دلایلی که در بالا ذکر شد به صورتی هدفمند ترکیب می‌شوند.

ترکیب‌سازی بر اساس فرآوری‌های مختلف

فرآوری قهوه انواع مختلفی دارد و دو روش خیس و خشک ازجمله فرآوری‌های اصلی آن به شمار می‌رود. در فراوری خشک دانه‌های سبز قهوه به دلیل هم‌جواری با میوه مقداری بیشتری ساکاروز جذب می‌کنند و این موجب شیرینی، تن‌واری و پیچیدگی طعمی بیشتر در قهوه می‌شود. درروش خیس، به دلیل اینکه دانه‌ها در همان ابتدا از میوه جدا می‌شود از شیرینی و تن‌واری کمتری برخوردار است و اسیدیته آن محسوس‌تر است. بر همین اساس ترکیب‌سازی قهوه‌های فرآوری خیس و خشک می‌تواند ترکیبی را ایجاد کند که ویژگی‌های هر دو را توأمان داشته باشد.

ترکیب‌سازی بر اساس درجات مختلف برشتگی

در برشته‌کاری یا رُست قهوه با افزایش حرارت و تیره‌تر شدن آن‌ها اسیدیته و شیرینی قهوه کاهش می‌یابد و به تلخی و تن‌واری و طعم‌های کربنی آن افزوده می‌شود. با ترکیب دانه‌های با درجه برشتگی روشن‌تر و تیره‌تر می‌توان به تعادلی میان آن‌ها رسید که شاخصه‌های طعمی هر دو را هم‌زمان داشته باشد.

بر همین اساس، ترکیب‌سازی یکی از شاخه‌های کلیدی و مهم در صنعت قهوه است که با شناخت آن می‌توان به ترکیبی مطلوب بر اساس ذائقه مشتریان رسید.

برای خرید قهوه اسپرسو باکیفیت بالا می توانید از سایت قهوه موریس کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟