ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » رایحه، بادی، طعم و مزه: قهوه اسپرسو

رایحه، بادی، طعم و مزه: قهوه اسپرسو

رایحه، بادی، طعم و مزه: قهوه اسپرسو

اسپرسو نوعی نوشیدنی غلیظ با بیش از یک قرن میراث در بخش قهوه است. می‌توان آن را از قرن نوزدهم ایتالیا جستجو کرد و امروزه میلیون‌ها نفر به اشکال مختلف در سراسر جهان از آن لذت می‌برند. درحالی‌که چشیدن اسپرسو اغلب به دلیل شناسایی اسیدیته، پیچیدگی و شیرینی برای قضات و متخصصان است، برای مبتدیان می‌تواند کمی دلهره‌آورتر باشد.

بنابراین، برای درک بهتر چگونگی شروع چشیدن اسپرسو، من با دو باریستای مخصوص قهوه صحبت کردم که ادامه می‌خوانیم:

ساخت اسپرسوی با کیفیت نیز بخشی اصلی از نقش باریستا ست و این یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که مهارت باریستا مانند مسابقات جهانی باریستا در مسابقات قهوه؛ با آن ارزیابی می‌شود.

هنگام چشیدن اسپرسو چه چیزی را باید دنبال کنید؟

1. عطر

رایحه یا عطر اسپرسو اولین چیزی است که هنگام بلند کردن فنجان تجربه می‌کنید.

Evangelos “Vag” Koulougousidis رهبر باریستا و بخشی از گروه رقابت در WatchHouse در لندن که در مسابقات قهرمانی باریستا 2020 انگلستان سوم شد؛ توضیح می‌دهد: «رایحه یکی از شاخص‌های اصلی است که آیا اسپرسو طعم خوبی دارد یا خیر.»

او می‌گوید که این همچنین به شما نشان می‌دهد که شما طعم‌های آشنا یا کمی غیرمعمول را تجربه خواهید کرد. همچنین لازم به ذکر است که حس بویایی و چشایی انسان با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارد. زبان انسان درواقع فقط گیرنده‌هایی برای طعم‌های اساسی‌تری (تلخی، شیرینی و احساس دهانی) دارد.

برای خرید قهوه عربی 100 درصد عربیکا بر روی لینک کلیک کنید

بسیاری از طعم‌های پیچیده و ظریف قهوه درواقع از حس بویایی شما گرفته شده‌اند. Evangelos توصیه می‌کند وقت خود را صرف لذت بردن از رایحه اسپرسو کنید.

او می‌گوید: «با اسپرسو، این ذهنیت را داریم که این چیزی است که شما [سریع می‌نوشید] و به سر کار می‌روید. شما هرگز وقت نمی‌گذارید تا از آن لذت کامل ببرید [و] تجربه کاملی را تجربه کنید.»

«عطر یک لحظه جادویی است که می‌تواند خاطرات را به شما بازگرداند یا می‌تواند شما را به سرزمین‌های کشف نشده هدایت کند.»

بنابراین دفعه دیگر که مزه اسپرسو را چشید، رایحه آن را بو و کمی فکر کنید. غیرمعمول است؟ آیا طعم خاصی دارد یا غذای خاصی را به شما یادآوری می‌کند؟ این می‌تواند آغاز نحوه تفسیر بقیه اسپرسو برای شما باشد.

2. بادی

تایلر هیکموت مدیر باریستا و کافه در Mojo Coffee در اوکلند می‌گوید: «بادی اساساً تراکم قهوه روی زبان شماست.»

بادی اسپرسو که به‌عنوان بافت یا احساس دهانی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند سبک باشد، تقریباً مانند یک چای یا متراکم و سنگین است، مانند عسل گرم.

بادی اسپرسو می‌تواند بسیار متفاوت باشد. ممکن است روغنی، خامه‌ای، آبدار یا شربتی باشد.

وی می‌گوید: «اگر بادی [سبک‌تر] می‌خواهید، به دنبال دانه‌هایی با طعم گل بروید، مثلاً یك قهوه اتیوپیایی شسته شده از مانند قهوه یورگاچف را انتخاب کنید تا یک بادی دلپذیرتر داشته باشید.»

تایلر اضافه می‌کند که بادی سبک‌تر اغلب برای کسانی که طعم میوه‌های مرکبات را در قهوه خود دوست دارند ترجیح داده می‌شود. برای ارزیابی واقعی بادی اسپرسو، بگذارید مدتی قبل از بلعیدن روی زبان شما بماند. حتی ممکن است بخواهید آن را دور دهان خود بچرخانید. در آن زمان، بافت را احساس خواهید کرد.

3. عطر و طعم

وقتی جرعه‌جرعه نوشیدنی را می‌چشید درواقع چه چیزی می‌چشید؟

عطروطعم اسپرسو به موارد مختلفی ازجمله مشخصات بو دادن قهوه و منشأ دانه‌ها بستگی دارد. کباب‌های تیره معمولاً دارای طعم‌های برشته‌تر و «سنتی» هستند، درحالی‌که کباب‌های سبک‌تر منشأ بیشتری را به نمایش می‌گذارند و به‌طورمعمول دارای نت‌های چشایی مزه با اسیدیته بهتر هستند.

به‌عنوان‌مثال، قهوه اندونزیایی اغلب با نت‌های دودی یا خاکی همراه است، درحالی‌که قهوه اتیوپی معمولاً به‌عنوان روشن، میوه‌ای یا گلدار توصیف می‌شود.

برای خرید قهوه لیمو (limu) بر روی لینک کلیک کنید

کسب اطلاعات بیشتر در مورد حبوبات، نحوه پردازش و محل تولید آن‌ها نیز می‌تواند به شما درک بیشتری ازآنچه احتمالاً مزه خواهید کرد، بدهد. وقتی می‌خواهید بفهمید دقیقاً چه چیزی را می‌چشید، زیاد خاص نباشید. مثلاً بلافاصله به سراغ توت‌فرنگی یا ترنج نروید.

با یک دسته‌بندی گسترده شروع کنید.

آیا این یک عطروطعم میوه‌ای است که می‌توانید آن را بچشید؟

اگر چنین است، آیا مرکبات بیشتر است یا توت مانند است؟ شاید شما هم بخواهید از چرخه طعمی (مانند چرخه‌های منتشر شده توسط انجمن تخصصی قهوه) به‌عنوان مرجع استفاده کنید. شناسایی طعم‌دهنده‌های جدیدی که قبلاً با اسپرسو مرتبط نیستند می‌تواند به شما در بهبود کام کمک کند.

پایان چشیدن اسپرسو

پایان اسپرسو طعمی است که پس از بلعیدن نوشیدنی روی زبان و پشت دهان شما می‌ماند.

Evangelos می‌گوید: «پایان خوب چیزی است که طولانی‌مدت باشد و شما را به یاد چیزی [مانند] میوه‌های شیرین بیاندازد.»

با یک پایان خوب، از طعم ماندگار دهان خود لذت می‌برید، همان‌طور که آرام‌آرام محو می‌شود، آن را مزه دار می‌کنید.

وی می‌افزاید: «پایان همان چیزی است که من هنگام اسپرسو شماره‌گیری می‌کنم و واقعاً به آن توجه می‌کنم. من می‌خواهم مشتری، وقتی آخرین جرعه خود را می‌نوشد، چیز مثبتی داشته باشد.»

او می‌گوید ازآنجاکه پایان آخرین چیزی است که شما هنگام چشیدن اسپرسو به یاد می‌آورید، این فرصت را دارد که با یک تأثیر نهایی خوب مشتریان را همراهی کنید. شیرینی اغلب برای پایان اسپرسو؛ مطلوب تلقی می‌شود، درحالی‌که خشکی و اسیدیته غالب کمتر ترجیح داده می‌شود. شما می‌خواهید از احساسات دهان خود لذت ببرید.

اسپرسو نوعی نوشیدنی غلیظ با بیش از یک قرن میراث در بخش قهوه است. می‌توان آن را از قرن نوزدهم ایتالیا جستجو کرد و امروزه میلیون‌ها نفر به اشکال مختلف در سراسر جهان از آن لذت می‌برند. درحالی‌که چشیدن اسپرسو اغلب به دلیل شناسایی اسیدیته، پیچیدگی و شیرینی برای قضات و متخصصان است، برای مبتدیان می‌تواند کمی دلهره‌آورتر باشد.

بنابراین، برای درک بهتر چگونگی شروع چشیدن اسپرسو، من با دو باریستای مخصوص قهوه صحبت کردم که ادامه می‌خوانیم:

ساخت اسپرسوی با کیفیت نیز بخشی اصلی از نقش باریستا ست و این یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که مهارت باریستا مانند مسابقات جهانی باریستا در مسابقات قهوه؛ با آن ارزیابی می‌شود.

برای خرید قهوه اسپرسو  espresso coffee بر روی لینک روبرو کلیک کنید

این مشخصات مختلف چگونه با هم ارتباط دارند؟

این چهار مؤلفه کاملاً از هم متمایز نیستند. آن‌ها ارتباط تنگاتنگی دارند و از ابتدا تا انتها یک تجربه کامل را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که اسپرسو خود را می‌چشید، سعی کنید هر یک از آن‌ها را شناسایی کنید. ببینید آیا می‌توانید هرکدام را به‌صورت جداگانه برچسب‌گذاری کنید، اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که آن‌ها به‌طور پیچیده‌ای به هم گره خورده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، Evangelos می‌گوید که طعم و مزه به‌شدت به رایحه بستگی دارد. «این جنبه سهم بزرگی دارد. اگر رایحه چیزی را به شما یادآوری کند، به‌طورکلی عطروطعم را نیز خواهید یافت.»

اسپرسوی خوب استخراج‌شده، غنی و پیچیده خواهد بود و طعم‌های آن به رایحه مرتبط است. این نیز چیزی است که در ادامه جرعه‌جرعه تغییر خواهد کرد. در قهوه فیلتری، با کاهش دما، عطروطعم‌هایی که تجربه می‌کنید تغییر می‌کند.

در مورد اسپرسو هم همین‌طور است. بعد از چشیدن اسپرسو و نوشیدن جرعه‌های نخست، متوجه عطرها و طعم‌های مختلف خواهید شد. اگر در چشیدن خود عجله کردید یا بعد از اولین جرعه آن را رها کردید، به‌راحتی آن‌ها را از دست خواهید داد. به همین دلیل Evangelos توصیه می‌کند زمانی را صرف لذت بردن از چشیدن اسپرسو کنید. نکته‌ای که وی خاطرنشان می‌کند این است که به‌طور مداوم رایحه اسپرسو را به خود بگیرد. نه‌فقط در آغاز، بلکه بعد از هر جرعه نیز.

کرما چه‌کاری انجام می‌دهد؟

چندین ایده وجود دارد که باید با لایه کرما در بالای اسپرسو انجام دهید. برخی پیشنهاد می‌کنند که فنجان را بچرخانید، برخی کرما را به هم می‌زنند و دیگران آن را کاملاً بیرون می‌کشند. کدام‌یک بهتر کار می‌کند؟ آیا باید کرم شکسته شود یا حفظ شود؟

Evangelos می‌گوید: «من آن را 9 یا 10 بار هم می‌زنم تا مطمئن شوم همه‌چیز به‌درستی مخلوط شده است. سپس، وقتی آن را به بینی‌ام می‌رسانم، آن را می‌چرخانم تا همه آن عطرها را به دست آورم.»

او توصیه می‌کند وقتی فنجان به بینی شما نزدیک است، کرما را هم بزنید. به‌این‌ترتیب کرم به‌عنوان سدی بین هوا و اسپرسو عمل می‌کند. «وقتی کرم را می‌شکنید، اجازه می‌دهید که عطر [به‌یک‌باره] بیرون بیاید.»

تایلر می‌گوید بسته به نحوه سرو اسپرسو روش شما باید متفاوت باشد. «این به جام بستگی دارد. اگر گل لاله است، آن را بچرخانید؛ اما اگر در حالت زیرسازی است، آن را هم بزنید. اگر سعی کنید آن را در یک فنجان کوچک بچرخانید، می‌ریزد.»

با این حال، او معتقد به آزمایش است و می‌گوید: «اگر یک نوشیدنی اسپرسو برای اولین بار می‌چشید، هر سه را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک را بیشتر دوست دارید.»

برای خرید قهوه سیمون 90 درصد عربیکا (simon coffee) بر روی لینک کلیک کنید

یک تجربه شخصی

تایلر در ادامه به اهمیت یافتن روش موردعلاقه خود در مورد چشیدن اسپرسو می‌پردازد.

او می‌گوید: «همه‌چیز در مورد اولویت شخصی است. اگر می‌توانید آن را در یک فنجان لاله سفارش دهید. اسپرسو را بنوشید و سپس ببینید که چه چگونه آن را دوست دارید. سپس [شاید] آب اضافه کنید. آن را به‌عنوان یک بلک یا وایت کوچک امتحان کنید.»

«اگر شما بیشتر به لاته و فلت وایت عادت دارید، شاید کمی شیر [بخارپز] اضافه کنید. این کار بادی را اضافه می‌کند و بافت متفاوتی به آن می‌بخشد.» شما نباید تنها به یک روش برای چشیدن اسپرسو متمرکز شوید. با آزمایش می‌توانید عطرها و طعم‌های جدید یا غیرمعمول را کشف کنید. چشیدن بهروش‌های مختلف نتایج متفاوتی را به همراه دارد.

برخی از مواردی که می‌توانید امتحان کنید:

اسپرسو را در یک کارافه استخراج کرده و به‌شدت بچرخانید.

دوشات منفرد را با یک فیلتر پورتافیلتر بیرون بیاورید. کرما را روی یکی نگه دارید و دیگری را بشکنید. از آن‌ها در کنار هم نمونه بگیرید.

اسپرسو را تکان دهید تا کمی هوادهی شود.

Evangelos خاطرنشان می‌کند که حتی دیده است شرکت‌کنندگان در مسابقات باریستا کرما را با استفاده از فیلتر کاغذ حذف می‌کنند.

نکات مهم برای چشیدن اسپرسو

غذاهای بیشتر و مختلفی را امتحان کنید.

هرچه عطروطعم بیشتری را بتوانید شناسایی کنید، مجهزتر خواهید بود و طعم‌های اسپرسو را با طعم‌های متنوع‌تر می‌چشید. میوه و آب‌نبات بخورید، آب‌میوه بنوشید.

با چشیدن این موارد «عطروطعم مرجع»، شما کام خود را گسترش می‌دهید و بهتر می‌توانید عطروطعم خاصی را تجربه کنید.

چشیدن مقایسه‌ای نکته دیگری است. اسپرسوهای مختلف را با خاستگاه‌های مختلف بچشید و پروفیل‌های کباب شده را در کنار هم قرار دهید.

این کار به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله آن‌ها را مقایسه کنید، نه اینکه یادداشت‌های خاصی را بعد از اتمام هر یک از یادداشت‌ها فراموش کنید.

و سرانجام، وقتی چندین اسپرسوی پشت سر هم را می‌چشید، یک لیوان آب کنار دستتان باشد.

یک جرعه کوچک بخورید تا کام شما بین هرکدام تمیز شود.

اسپرسو یک‌چیز کاملاً شخصی است و در زمان چشیدن مسافت پیموده شده هر یک متفاوت خواهد بود.

بااین‌حال، با استفاده از این نکات، می‌توانید برخی از اجزای اصلی را که باعث ایجاد اسپرسو می‌شوند، شناسایی کنید و شاید متوجه چند طعم یا ویژگی شوید که قبلاً نمی‌شناختید.

فقط یک‌راه برای فهمیدن وجود دارد – به نوشیدن اسپرسو ادامه دهید و آزمایش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟