مزارع قهوه یک تجارت است؛ درست مثل هر تجارت دیگر، آنها ازنظر درآمد، هزینه، سود و سرمایهگذاری عمل میکنند. باوجوداین، در سراسر جهان، تولیدکنندگان با قیمت پایین، آفات و بیماریها و بیثباتی درآمد (چون قهوه یک محصول فصلی است) دستوپنجه نرم میکنند؛ بنابراین چگونه جوامع تولیدکننده قهوه میتوانند کارآفرینانه تر شوند؟ و چرا این مهم است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کارآفرینی در جوامع قهوه به ادامه مطلب بروید.
برای مبارزه با این مشکلات، تولیدکنندگان – بهعنوان صاحبان مشاغل – بهطور فزایندهای درگیر پروژهها و مشاغل جدید برای بهبود سودآوری و ثبات مزرعه خود هستند. این ممکن است به معنای کاشت محصولات دیگر برای تضمین درآمد در طول سال یا حتی تنوع بخشیدن به سایر مناطق زنجیره تأمین باشد.
با این کار، تولیدکنندگان میتوانند امنیت مالی خود را بهبود بخشند، درنتیجه استانداردهای زندگی خود را افزایش دهند و رشد اقتصادی را در جوامع خود رشد دهند. در چنین شرایط سخت اقتصادی، مسلماً مهم است که تولیدکنندگان چنین کاری را بیش از هر زمان دیگری انجام دهند. بااینحال، هنوز چالشهای بسیاری وجود دارد که کشاورزان با آن روبرو هستند: دسترسی به منابع مالی، در دسترس نبودن اطلاعات و مسائل نظارتی تنها چند مورد است.
برای خرید قهوه عربیکا کنیا (kenya) بر روی لینک مقابل کلیک کنید
کارآفرینی از قهوه
دیکشنری کمبریج، کارآفرینی را بهعنوان «مهارتی در شروع کار جدید، بهویژه هنگامیکه این شامل دیدن فرصتهای جدید باشد» تعریف میکند. امروز، ما در چندین پروژه این مهارت را در سراسر مناطق تولیدکننده قهوه در سراسر جهان مشاهده میکنیم.
تأثیر مثبت این کارآفرینی اغلب در جامعه دیده میشود. Esperanza Dionisio مدیرکل CAC Pangoa، یک شرکت تعاونی قهوه و کاکائو واقع در Selva مرکزی پرو است.
او میگوید که CAC Pangoa روی پروژهای به نام «Centros de Excelencia» کارکرده است. این هدف برای شناسایی اعضای تعاونی است که به دلیل کیفیت کار خارج از تولید قهوه شناخته شدهاند. وی میگوید، این ابتکار ابزاری را برای تنوعبخشی و درنتیجه افزایش درآمدشان در اختیار این کشاورزان قرار میدهد. تنوع همچنین پایداری کشاورز را تا حدی بهبود میبخشد، زیرا آنها میتوانند کمتر به برداشت فصلی قهوه وابسته شوند.
برای خرید قهوه اسپرسو پرو بر روی لینک مقابل کلیک کنید
حمایت از کارآفرینی در جوامع قهوه
مناطق تولیدکننده قهوه معمولاً بسیار روستایی و اغلب فاقد زیرساختهای مناسب و قابلاعتماد هستند.
علاوه بر این، بسیار دور از شهرهای بزرگ، دستیابی صحیح به اطلاعات یا پشتیبانی مناسب ممکن است چالشبرانگیز باشد.
این بدان معنی است که راهاندازی پروژههای جدید اغلب دشوارتر از آن است که در هر جای دیگر باشد.
اما باوجوداین چالشها، بسیاری از جوامع تولیدکننده قهوه فعالانه برای ایجاد انگیزه در کارآفرینی در بین جمعیت خود فعالیت میکنند.
آموزش در کارآفرینی جوامع قهوه
برای توسعه یا تقویت هر مهارت، آموزش ضروری است. اسپرانزا میگوید که اولازهمه، آموزش برای قرار دادن نسلهای جوان در معرض کار در قهوه و اطراف آن مهم است، خواه در مزارع باشند یا نه.
وی میگوید امروزه بزرگسالان جوان معمولاً تولید قهوه را با بیسود بودن مرتبط میدانند. بهعنوانمثال، اگر کشاورزان جوان شروع به یادگیری حجامت کنند، میتوانند در مورد کیفیت محصول خود و نحوه بهبود آن اطلاعات کسب کنند. او میگوید: «از این طریق، به علایق دیگری ازجمله افتتاح کافیشاپ، بهسازی مزرعه یا گشودن آنها برای گردشگری میرسید.»
از طرف دیگر، توسعه مهارتهای تجاری خود برای کشاورزان نیز مهم است. با بهبود دانش خود درزمینهٔ مدیریت مزرعه و امور مالی، آنها میتوانند بیشتر در تجارت خود سرمایهگذاری کرده و تصمیمات مالی بهتری بگیرند.
نقش تعاونیها و سازمانها در کارآفرینی
چه ازنظر تئوری و چه ازنظر عملی، به اشتراک گذاشتن دانش در امر ایجاد کارآفرینی در جوامع قهوه کلیدی است.
اسپرانزا توضیح میدهد که این جایی است که تعاونیها و سایر سازمانهای مشابه نقش مهمی دارند. او میگوید: «ما همیشه تعاونی داریم، زیرا در مناطق روستایی هستیم. از طریق آنها، ما میتوانیم کشاورزان را متحد کنیم و به آنها و خانوادههای آنها برسیم. در غیر این صورت، کار بسیار دشواری است.»
کارآفرینی چگونه به نفع جامعه وسیع است؟
وقتی مشاغل محلی رونق میگیرند، جوامع آنها نیز پیشرفت میکنند. اسپرانزا به من میگوید مهمترین مزیت کارآفرینی محلی این است که پول در همان مکان باقی بماند، جایی که میتوان دوباره سرمایهگذاری شود.
بهعنوانمثال، اگر یک کشاورز کسبوکار خود را رشد دهد و بخواهد در یک ساختمان جدید سرمایهگذاری کند، ساختوساز موردنیاز است. این به معنای زیرساختهای اضافی، مشاغل جدید و تقویت کلی اقتصادی در جامعه است.
کریس میگوید: «انواع مختلفی از اجزا وجود دارد که یک جامعه قهوه برای رشد به آنها نیاز دارد. یک فرصت ساده که من دیدهام استفاده از پول حاصل از فروش قهوه برای خرید یک کامیون و راننده تاکسی در خارج فصل است.»
از این طریق، خانوادهها میتوانند [در طول سال ازنظر اقتصادی پایدارتر باشند]. علاوه بر این، جامعه محلی فرصتی برای حملونقل راحتتری پیدا میکند که ممکن است قبلاً نداشته باشند.
چگونه کارآفرینی از زنجیره تأمین گستردهتری پشتیبانی میکند؟
گرچه افزایش کارآفرینی رشد را در مناطق تولیدکننده قهوه ایجاد میکند، اما برای زنجیره تأمین گستردهتر نیز مفید است.
وقتی مشاغل (مشاغل) یک کشاورز سودآورتر میشود، آنها فقط قادر به بهبود کیفیت زندگی و ثبات مالی خانواده خود نیستند. آنها همچنین میتوانند در مزارع خود سرمایهگذاری مجدد کنند.
بهنوبه خود، این سرمایهگذاری به کشاورزان اجازه میدهد تا کیفیت قهوه خود را افزایش دهند. این قهوه باکیفیت بالاتر ممکن است در سایر نقاط جهان صادر، بوداده و مصرف شود و در هر مرحله ارزش بیشتری پیدا کند.
شکی نیست که وقتی یک کشاورز یا یک شرکت تعاونی عملیات جدیدی را در سیستم کشاورزی خود وارد میکند، پیچیده و اغلب چالشبرانگیز است. بااینحال، با سوق دادن کارآفرینی و توانمندسازی تولیدکنندگان برای استفاده بیشتر از فرصتهای تجاری، میتوانیم ثبات تولیدکننده را بهبود بخشیم و پایداری را در سراسر زنجیره تأمین افزایش دهیم.