ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » مشخصات قهوه رواندا، قهوه‌ای با ویژگی های مدرن

مشخصات قهوه رواندا، قهوه‌ای با ویژگی های مدرن

قهوه رواندا

دانه قهوه رواندا یکی از انواع قهوه‌های اسپشالیتی یا تخصصی و مدرن است که از انواع مرغوب دانه قهوه به شمار می‌رود. این قهوه در بازارهای جهانی عمر چندان طولانی ندارد اما در همین مدت کم به خاطر طعم و کیفیت بالایش شهرت فراوانی پیداکرده است. در این مقاله با این قهوه خاص بیشتر آشنا می‌شویم.

تاریخچه دانه قهوه رواندا

کشور کوچک رواندا در شرق آفریقا و در همسایگی کنیا، یکی از کشورهای برجسته جهان درزمینه تولید قهوه، قرار دارد. نخستین گیاهان قهوه را مبلغان مذهبی آلمانی در اوایل قرن بیستم میلادی به رواندا آوردند؛ اما سه دهه طول کشید تا رواندا شروع به کشت و تولید قهوه کند.

در ابتدا قهوه رواندا اگرچه در مقدار زیاد تولید می‌شد اما کیفیت قابل‌ملاحظه‌ای نداشت درجه چندان بالایی نداشتند؛ و دلیل آن محدودیت‌های شدید دولت استعماری پیش از استقلال رواندا در اواسط قرن بیستم بود. در حال حاضر حدود 400 هزار کسب‌وکار کوچک تولیدکننده قهوه در رواندا وجود دارد.

که در مزارعی در ارتفاع 4000 الی 6500 متری از سطح دریا به کشت و تولید قهوه می‌پردازند. 95 درصد از مزارع قهوه رواندا زیر کشت گونه بوربون هستند و این قهوه به روش خیس در ایستگاه‌های قهوه اشتراکی فرآوری می‌شود.

صنعت قهوه روآندا

بعد از استقلال رواندا صنعت قهوه این کشور دچار بحران شد؛ اما کشاورزان پا پس نکشیدند. و سعی کردند کیفیت دانه قهوه رواندا را بهبود ببخشند و قهوه‌هایی باکیفیت بالاتر را کشت و تولید کنند.

در رواندا یک استراتژی قهوه ملی هم تدوین شد که به صنعت قهوه این کشور جان تازه‌ای بخشید و آن را دوباره احیا کرد. تا جایی که در دو دهه گذشته رواندا به یکی از 30 کشور بزرگ تولیدکننده قهوه در دنیا تبدیل‌شده است.

صادرات قهوه رواندا در حال حاضر سالانه ده‌ها میلیون پوند سود برای این کشور به همراه دارد؛ به‌خصوص زمانی که تولید قهوه با مشکل مواجه نشود. بخش عمده تولید قهوه رواندا نه در دست کسب‌وکارهای بزرگ بلکه در اختیار مزارع کوچک محلی است.

برای خرید قهوه جامائیکا jamaica coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید

فرایند رشد قهوه در رواندا

بیشتر مزارع قهوه در این کشور در ارتفاع نسبتاً بالا هستند و معمولاً درجایی بین 4000 تا 6500 متری از سطح دریا واقع‌شده‌اند. این باعث می‌شود تا گیاهان قهوه در ارتفاع مناسبی رشد کنند.

از کل این مزارع، 5 درصد دانه قهوه از نوع عربیکا و 95 درصد باقی‌مانده از بالاترین کیفیت انواع قهوه بوربون رواندایی هستند. فصل رشد محلی به‌طورمعمول از سپتامبر یا اکتبر آغاز می‌شود و تا زمان برداشت محصول بین مارس و جولای ادامه دارد. در طی این ماه‌ها، برداشت دانه قهوه رواندا از اوایل ماه مه به اوج خود می‌رسد.

پردازش قهوه در رواندا

در رواندا قهوه عموماً به روش مرطوب فرآوری می‌شود. این مسئله بیشتر به لطف تلاش‌های مدرن برای سرمایه‌گذاری زمان، تلاش و منابع در ایجاد ایستگاه‌های شستشوی عمومی برای تعداد بیشماری محصولات گیلاس قهوه است که هر سال نیاز به پردازش دارند.

تعداد زیادی از مزارع کوچک درگیر در این تجارت نمی‌توانند ایستگاه‌های شستشوی فردی و بزرگ مانند مزارع قهوه بزرگ در سراسر جهان ایجاد کنند. دلیل این امر این است که اکثر کشاورزان فقط به‌عنوان یک کار جانبی پاره‌وقت در کار پرورش قهوه هستند. و به طور کلی از بقیه مزارع خود برای رشد مواد غذایی استفاده می‌کنند.

بنابراین سرمایه‌گذاری در این ایستگاه‌های شستشو امری مرسوم است زیرا دسترسی به مراکز شستشوی مناسب باعث افزایش کمیت و کیفیت قهوه رواندا در سطح کاملاً جدید شده است.

برای خرید قهوه کنیا (kenya) بر روی لینک مقابل کلیک کنید

پروفایل طعم دانه قهوه رواندا

زوایا و جنبه‌های مختلف، طعم‌دهنده‌ها و تفاوت‌های ظریف و نافذی میان انواع دانه قهوه رواندا وجود دارد. بااین‌حال، برخی از عناصر موجود در دانه قهوه رواندا به‌گونه‌ای است که مهم نیست که قهوه در کدام منطقه این کشور عمل آمده است.

برخی از این عناصر تن‌واری و بادی غنی، بافت خامه‌ای و ابریشمی و کره‌ای است؛ اما خامه تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این قهوه است. طعم‌های گل، میوه و مرکبات و به دنبال آن یک طعم ترشی ملایم از ویژگی‌های این قهوه است.

طعم مزه‌های این قهوه یادآور برخی از قهوه‌های اتیوپی است که بسیاری از آن‌ها قند کاراملی شده، میخک، آجیل و دارچین را در طعمشان بروز می‌دهند. دانه قهوه رواندا دارای اسیدیته بالا و روشن است و طعم شیرین و رایحه خوش آن به خاطر رشد در ارتفاع بالا است. به همین دلیل قهوه رواندا اسیدیته‌ای مشابه به قهوه کنیا دارد.

پروفایل طعمی دانه قهوه رواندا

  • عطر: شکوفه نارنج و لیمو
  • طعم و مزه: گلی مخلوط با طعم میوه‌ای، انگور فرنگی قرمز و توت
  • طعم قهوه در دهان: کارامل غنی و شکلات سفید

نمودار قهوه رواندا

نکات برجسته قهوه رواندا

مناطق مختلفی در رواندا زیر کشت قهوه هستند اما برخی برجسته‌تر از بقیه‌اند. مناطق غربی کشور رواندا پر از مزارع قهوه است و البته کیگالی، پایتخت رواندا هم از این قضیه مستثنا نیست.

در شرق رواندا بخش عمده‌ای از زمین‌های آن‌ جز ذخایر ملی محسوب می‌شوند و قهوه در آن مناطق کشت نمی‌شود به‌استثنای مزارع اطراف دریاچه کیوو. بااین‌حال، قهوه رشد یافته در این محیط حاصلخیز درواقع استثنایی است. قهوه Kivu در ارتفاعات بسیار بالا رشد می‌کند و دارای طعمی فوق‌العاده پیچیده است.

پروفایل طعمی دانه قهوه رواندا شامل پرتقال شیرین، گیلاس، لیموترش و کاکائو است و برای هر دو روش قهوه اسپرسو و روش‌های قهوه دمی بسیار عالی است.

قهوه روآندا

بهترین روش‌های دم‌آوری دانه‌های قهوه رواندا

پروفایل طعمی دلپذیر و لطیف دانه‌های قهوه رواندا روش‌های خاص دم‌آوری را نیز می‌طلبد. بهترین راه برای دم‌آوری و عصاره‌گیری دانه قهوه رواندا استفاده از روش pour over و روش دم‌آوری قطره‌ای یا همان چکه‌ای است. یکی از دلایل استفاده از روش pour over این است که اکثر آن‌ها نیاز به آسیاب نرم و لطیف داند درست شبیه آسیاب دانه‌های قهوه‌ای که با روش‌های Chemex و Drip عصاره‌گیری می‌شوند.

بد نیست بدانید در قهوه‌های Pourover و فیلتری، معروف‌ترین ابزارها، Chemex، Hario V60 و Kalita است. معمولاً در این روش‌ها، قهوه‌ شما، نسبت به روش‌های غوطه‌وری همچون فرنچ پرس، تمیزتر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟