بخش قهوه بهطور سنتی تحت سلطه مردان قرار دارد. درحالیکه درصد بالایی از نیروی کار تولیدی را زنان تشکیل میدهند، زنان تولیدکننده اغلب نمایندگی کمی درزمینهٔ کاری خود دارند. بااینحال، عدالت اجتماعی و درک گسترده صنعت و قبول این تفکر که زنان باید در آینده بخش قهوه نقش یکسانی داشته باشند، روایت جنبش قهوه زنان را تغییر میدهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبش قهوه زنان، با ژانل تاملینسون از زنان جامائیکا در قهوه، کیمبرلی ایسون از مشارکت برای برابری جنسیتی و کانی کولوسواری از کافه فمنینو صحبت کردم که در ادامه باهم میخوانیم:
چرا جنبش قهوه زنان شکل گرفت؟
زنان بخش قابلتوجهی از نیروی کار کشاورزی در بخش قهوه هستند. تخمین زده میشود که بین 20 تا 30 درصد مزارع تولید قهوه توسط زنان اداره میشوند و بسته به منطقه، 70 درصد نیروی کار در تولید قهوه توسط زنان تأمین میشود.
باوجوداین، تولید قهوه بهعنوان «تجارت مردانه» دیده میشود، جایی که زنان اغلب نقشهای مکمل دارند. ژانل تاملینسون رهبر پایداری زنان جامائیکا در قهوه (JAWiC) میگوید:
«حتی اگر سیستم تولید قهوه فراگیر تلقی شود، محدودیتهای خاص بدان معناست که زنان نمیتوانند بهطور مؤثر از فعالیتهای خود در این بخش سرمایه بگیرند.»
به دلایل تاریخی، فرهنگی یا نهادی، دسترسی زنان به زمین اغلب شامل استفاده از حق است، نه مالکیت. این واقعیت که آنها اغلب کارهای خانه و مراقبت از کودکان را در کنار کار در مزرعه انجام میدهند، فرصتهای آنها را بیشتر محدود میکند.
ژانل میگوید اگرچه زنان میتوانند در این كار مشاركت داشته باشند، اما بیشتر تصمیمات توسط مردانی اتخاذ میشود كه فرصت بیشتری برای به دست آوردن تجربه لازم برای تصمیمگیری داشتهاند.
امروزه، آگاهی بیشتری از نیاز به عدالت جنسیتی بهطورکلی وجود دارد. کیمبرلی ایسون بنیانگذار و مدیرعامل شرکت در مشارکت برای برابری جنسیتی میگوید:
«به رسمیت شناختن نقش زنان در قهوه و اینکه چگونه به رانندگی و فشار آوردن به پایداری بخش کمک میکند، شناخته میشود.» بااینحال، جنبش قهوه زنان و دلیل تأسیس تعاونیهای قهوه زنان همیشه در دستیابی به عدالت جنسیتی نیست؛ اما بعضیاوقات (و بیشتر اوقات بیشتر) فقط عملی بودن است.
حتما بخوانید: خواص قهوه برای زنان
فرهنگ
کانی کولوسواری مدیر کافه فمنینو از شرکت بازرگانی محصولات ارگانیک را با یک عضو تعاونی فقط زن در سوماترا و عمدتاً مسلمان اندونزی اداره میکند.
او میگوید که به دلایل فرهنگی، زن و مرد بهطور جداگانه در اتاقهای مختلف جمع میشوند.
تعاون زنان یک راهحل عالی برای این واقعیت فرهنگی است و زنان و مردان را قادر میسازد تا آزادانه به کار خود بپردازند.
برای خرید قهوه کلمبیا نارینو colombia narino coffee بر روی لینک کلیک کنید
تعارض
در کشورهای پس از درگیری، زنان اغلب چارهای جز تجمع و ادامه کار ندارند.
کانی از تجربه خود در روآندا میگوید، جایی که از سال 2009 با یک شرکت تعاونی قهوه کار میکرد.
او میگوید: «بیشتر مردان جامعه یا در نسلکشی یا در زندان کشته شدند و زنان وظیفه تولید قهوه را بر عهده گرفتند و یک برنامه Cafe Femenino در قالب یک تعاونی قهوه کاملاً زنانه ایجاد کردند.»
«زنان جامعه از هر دو طرف درگیری گرد هم آمده بودند.» آنها گفتند: «فقر اکنون دشمن مشترک ما است و ما باهم بر آن غلبه خواهیم کرد. این واقعیت دلخراش اما الهامبخش بود.»
مهاجرت
کیمبرلی اضافه میکند که مهاجرت نیز یک دلیل است. بهعنوانمثال، در گواتمالا، [بسیاری از] مردان مهاجرت کردهاند و زنان برای اداره تجارت عقب ماندهاند. آنها برای ارتقای ظرفیتهای خود و یافتن راهی برای پیشرفت باید با هم جمع شوند.
چگونه زنان با هم همکاری میکنند؟
تعاونیهای زنان به همان شیوه تعاونیهای عادی عمل میکنند، با یک ویژگی اساسی: زنان تصمیم میگیرند که چه کاری، کجا و چگونه انجام شود.
به گفته کیمبرلی «هیچ تعریف مشترکی وجود ندارد.»درنهایت، این کمتر مورد نیازهای سخت گیرانه است و بیشتر مربوط به هدف و رویکرد است.
برای مشارکت برای برابری جنسیتی، کیمبرلی میگوید که این یک رویکرد جامع برای برابری جنسیتی در سازمانهای کشاورزان است. کیمبرلی میگوید: «این استراتژی ممکن است شامل یک مشارکت درزمینهٔ جنبش قهوه زنان یا یک برنامه در داخل یک رویکرد جامعتر برای عدالت جنسیتی باشد.»
در جنبش قهوه زنان، ژانل میگوید که این یک «استراتژی دو مرحلهای» است. اولین قدم، ایجاد فضای امن برای زنان برای احساس قدرت و مسئولیتپذیری است.
پسازآن، گام دوم شامل مردان و جوانان برای ایجاد یک تغییر همهجانبه در کل جامعه است. برخلاف بسیاری از تنظیمات سنتی در تولید قهوه، زنان بهطور مستقیم در تصمیمگیری در مورد محل وجوه شرکت دارند.
کانی میگوید: «دانستن اینکه فقط مردان بخشی از مکالمه مربوط به تصمیمات مربوط به سرمایهگذاری بودند، به من فهماند که تعاونیها میتوانند با ساختاری مانند کافه فمنینو، جایی که زنان ملزم به مشارکت در مکالمه هستند، منصفانه و مؤثرتر کار کنند.
بسیاری از اوقات آنها صدای جامعه هستند که شنیده نمیشوند.»
کانی، ژانل، کیمبرلی و سازمانهایی که آنها نمایندگی میکنند سفیران یک پیام هستند.
آنها میخواهند موانعی را که مانع از اظهارنظر زنان در تصمیمگیریهای مربوط به معیشتشان میشود بردارند.
آنها میخواهند مشارکت و عضویت برابر داشته باشند.
کانی به من میگوید: «اکنون صدای زنان برای اولین بار در تعاونیهایی قهوه، شنیده میشود.»
برنامهها و ایدهها در جنبش قهوه زنان
بااینحال، صرف داشتن ایده و صدا کافی نیست. پس از طرح ایدهها و برنامهها، زنان تولیدکننده برای به حرکت درآوردن آنها نیاز به حمایت دارند. بهعنوانمثال، در برنامههای کافه فمنینو، تولیدکنندگان قهوه مشوقهای مالی و پشتیبانی دریافت میکنند.
آنها همچنین از طریق بنیاد کافه فمنینو برای پروژههایی که درخواست میکنند و اولویتبندی میکنند به بودجه دسترسی دارند. این سیستم همچنین رستریها را قادر میسازد تا از طریق کمکهای مالی، پروژهها را تأمین مالی کرده و از زنان در جوامع قهوه حمایت کند.
کانی توضیح میدهد: «این یک بخش جداییناپذیر در توانمندسازی زنان است.»
وی میافزاید: «داشتن ایدههایی برای پروژههایی که زندگی آنها را بهبود میبخشد یک چیز قدرتمند است، اما برای اجرای آنها در زمین، شما نیاز به دسترسی به بودجه دارید. همانجایی که کمکهای اصلی رستریها به بنیاد وارد میشود.»
در مقابل، مشارکت برای برابری جنسیتی یک ابزار ارزیابی آنلاین ارائه میدهد که تعاونیها را قادر میسازد «امتیاز» عدالت جنسیتی خود را تعیین کنند. سپس تعاونیها از اطلاعات گزارش دریافتی خود برای ایجاد یک برنامه عملیاتی متناسب استفاده میکنند. این از آنها برای بهبود عدالت جنسیتی در سازمانشان حمایت میکند و میتواند توسط شرکا یا توسط خود تعاونی تأمین شود.
تغییر اجتماعی از طریق ارزش افزوده
بنابراین، ارزش افزوده تجارت با تعاونی قهوه که توسط زنان اداره میشود چیست؟
به بیان ساده، ارزش توسط تقاضا پیش میرود. خریداران علاقهمند به قهوه زنان به افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای عدالت اجتماعی و برابری در سراسر زنجیره تأمین پاسخ خواهند داد. کانی میگوید که بسیاری از رسترها به قهوههای کافه فمنینو جذب میشوند زیرا آنها فلسفهای برای ایجاد تغییرات اجتماعی از طریق «قدرت دلار» دارند.
او میگوید: «تقاضا برای قهوه زنان از سال 2003 که ما برای اولین بار با صنعت در مورد شرایط سخت زندگی زنان کشاورز صحبت کردیم، دائماً افزایشیافته است.»
«این امر بهویژه پس از جنبش قهوه زنان اتفاق افتاد، زمانی که آگاهی اجتماعی از اهمیت توانمندسازی زنان در سراسر جهان جریان اصلی را پیدا کرد.»
بااینحال، ما باید مراقب نحوه بازاریابی این محصول باشیم. کیمبرلی میگوید: «استفاده از تصاویر زنان در قهوه یک استراتژی بزرگ بازاریابی است و لزوماً منعکسکننده اهداف فمینیسم نیست.»
این نگرانی وجود دارد که چنین رویکردی منجر به حاشیه راندن زنان شود، نه اینکه آنها را به کانون توجه برساند. کانی هشدار میدهد که بسیاری از قهوههای موجود در آنجا با عنوان «توسط زنان تولید میشود» به بازار عرضه میشود، اما همه این مارکها درواقع فضایی را برای صدای زنان یا دریافت سود مالی فراهم نمیکنند.
او میگوید هنگامیکه چیزی با عنوان «قهوه زنانه» میخرید، باید جریان پول و نحوه ساختار تعاونی را بررسی کنید. آیا زنان در آن ساختار قدرتی برابر با مردان دارند؟ رستریها و خریداران وظیفه دارند در جستجوی این پاسخها باشند.
صندلیهای بیشتر در جدول تصمیمگیری
توانمندسازی زنان در قهوه به معنای «تحویل دادن قدرت به آنها» نیست.
در عوض، این بیشتر تشویق آنها به داشتن نمایندگی بیشتر و ادعای خود در یک صنعت سنتی تحت سلطه مردان است. این امر در جامعهای که از قبل فعال و ضروری هستند، صدای بلندتری به آنها میدهد.
بهعنوانمثال، کیمبرلی میگوید که «زنان توانمند میتوانند نقشهای گستردهتری در رهبری داشته باشند». یادگیری در مورد رهبری سازمانی و توسعه مهارتهای تجاری سنتی مهم است.
وی میافزاید که این مهارتها از پیشرفت رهبران زن حمایت میکند و بهنوبه خود به دستیابی به تغییرات سیستمی کمک میکند. همچنین لازم به یادآوری است که این رقابت بین زن و مرد نیست. مسئله چرخاندن جدول نیست، بلکه تراز کردن زمین بازی است. برای کار یک شرکت تعاونی زنان یا یک سازمان منصفانه جنسیتی، مردان باید در آن شرکت کنند.
مسئله تفکیک زنان و مردان نیست، بلکه در عوض همکاری برای توزیع برابرتر نقشها و فرصتها را به همراه دارد. «زنان فقط هنجارهای مربوط به زنان را به روز نمیکنند. آنها هنجارها را بهطور همزمان برای مردان به روز میکنند.» کانی اضافه میکند که برخی از مردان ممکن است در ابتدا شکاک باشند، اما خاطرنشان میکند که شرکت در کافه فمنینو داوطلبانه است.
او به من میگوید که امیدوار است. «برای اولین بار، ما شاهد انتخاب زنان توسط مردان به سمتهای رهبری هستیم؛ اما وقتی یک بار اتفاق بیفتد، میتواند تبدیل به یک قاعده شود.»
این یک اثر موجدار است که با گذشت زمان، با داشتن تجربه رهبری بیشتر و دسترسی بهتر و عادلانهتر به آموزش، زنان اگر بخواهند، مجهزتر میشوند تا بتوانند برای موقعیتهای دولتی در جامعه خود کاندید شوند.
یکی دیگر از نتایج غیرمستقیم جنبش قهوه زنان که به نقشهای قدرتمندتری میپردازند این است که مردان اغلب «قدم» میگذارند و ادامه میدهند.
درنتیجه، زنان معمولاً در جامعه و خانوادههایشان از ارزش بیشتری برخوردار میشوند.
میزان خشونت در خانواده و سوءاستفاده جنسی نیز کاهش مییابد.
برای خرید قهوه کلمبیا نارینو colombia narino coffee بر روی لینک کلیک کنید
اهمیت حقوق جنسیتی در جنبش قهوه زنان
مانند هر طرح توسعه اجتماعی، احترام به هنجارهای فرهنگی مهم است. اجبار یک مفهوم جدید، شاید بیگانه به یک جامعه نهتنها بیاحترامی است، بلکه بیتأثیر نیز خواهد بود. درک زمینه محلی برای نگاشت مسائل جنسیتی در یک منطقه یا کشور مشخص ضروری است.
کیمبرلی میپرسد «ما کی هستیم که بگوییم مردم باید در مورد عدالت جنسیتی رفتار کنند؟»
سایههای خاکستری در طیف برابری جنسیتی و نابرابری وجود دارد. «ما مسئولیت حل مسئله را نداریم. بااینحال، با حمایت از روشهای فراگیر و عادلانه جنسیتی، میتوانیم سیستم را تحت تأثیر قرار دهیم.» علاوه بر این، پرورش قهوه بهطورمعمول یک تجارت خانوادگی است که بر اساس دههها، حتی قرنها سنت ساختهشده است. کیمبرلی میگوید ما باید در ایجاد اختلافات مصنوعی در یک سناریو که کار با هم برای خانوادهها طبیعی است احتیاط کنیم.
برای خرید قهوه لیمو عربیکا (limu) بر روی لینک کلیک کنید
او تجربهای در پرو یادآوری میکند که در آن از کشاورزان قهوه سؤال کرده آیا علاقهای به تبلیغ قهوه زنان دارند. او میگوید که بسیاری از زنان نه گفتند، زیرا آنها با شوهر خود و بهعنوان خانواده؛ خوب کار میکردند.
کیمبرلی میگوید: «شما باید به مردم اجازه دهید در مورد آنچه مناسب است صحبت کنند. این خطر وجود دارد که افراد را مجبور به دسترسی به بازاری کند که برای آنها مناسب نیست.»
راهحلهایی وجود دارد که هم برابری جنسیتی را ارتقا میبخشد و هم چشمانداز جامعه را برای خود تأمین میکند. به گفته کیمبرلی، این شامل شکلگیری طرحی است که توسط همه اعضای خانواده از جمله جوانان اطلاع داده میشود. سپس، تمام خانواده باید بدانند که چگونه عدالت جنسیتی میتواند از آنها در مسیر پایداری و مقاومت حمایت کند.
برای خرید قهوه اوگاندا uganda coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید
درصد قابلتوجهی از نیروی کار در تولید قهوه؛ زنان هستند. به همین ترتیب، ضروری است که ما در جهت توانمندسازی زنانی که در تولید قهوه کار میکنند، تلاش کنیم.
کیمبرلی میگوید: «عدالت جنسیتی پایه و اساس بسیاری از موارد است. اگر ما آن را به چگونگی فکر کردن در مورد قهوه بیاوریم، برابری جنسیتی باید پایه پایداری باشد.» مشارکت در هر سطح به فضا برای زنان تولیدکننده قهوه کمک میکند تا دارای صدا باشند و این به نفع کل زنجیره تأمین برای نسلهای آینده خواهد بود.