رفتار خرید در بازارهای مختلف قهوه در سراسر جهان متفاوت است. خریداران قهوه از هر کشور در هنگام تهیه قهوه به یک سری عوامل توجه میکنند تا مطمئن شوند که میتوانند خواستههای مشتریان خود را برآورده کنند.
قابل درک است که یکی از مهمترین عوامل در این میان قیمت است. برخی از بازارها بهطور طبیعی نسبت به باقی بازارها حساسیت بیشتری نسبت به قیمتها دارند. بااینحال، در حراجهای قهوه، گاهی اوقات شاهد پدیدهای هستیم که بهعنوان «حق بیمه» شناخته میشود.
حق بیمه (بهعنوانمثال با حق بیمه پرداختی برای قهوه ارگانیک یا Fairtrade اشتباه گرفته نشود) عملیاتی است که با استفاده از نادر بودن قهوه، انحصار و کیفیت برتر باعث افزایش جذابیت و قیمت برند میشود که اغلب به یک سطح نجومی میرسد.
وقتی در حراجیها و مسابقات برای قیمتهای قهوه باکیفیت فوقالعاده بالا، قیمتهای رکوردشکنی پرداخت میشود، اغلب خرید کنندگان روس یا خریداران آسیای شرقی هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر، من با مدیران دو رستری از شرق آسیا صحبت کردم تا در مورد این پدیده و تأثیر آن بر زنجیره تأمین جهانی قهوه بیشتر بدانیم.
برای خرید قهوه جامائیکا jamaica coffee بر روی لینک روبرو کلیک کنید
حق بیمه و کافیشاپ در آسیای شرقی
حق بیمه فرآیند استفاده از انحصار، نادر بودن و کیفیت برتر برای افزایش جذابیت و قیمت نام تجاری برای محصولاتی است که در غیر این صورت ارزانتر هستند.
این احساس ارزش بیشتری برای خریدار ایجاد میکند و درنهایت آنها را وادار به پرداخت قیمتهای بالاتر میکند. در بخش قهوه، این امر بهطور فزایندهای در بین خریداران قهوه باکیفیت بالا از شرق آسیا مشهود است.
بهعنوانمثال، در سال 2018، جمعی از خریداران آسیای شرقی رکورد جهانی 803 دلار آمریکا برای هر پوند را در حراج بهترین قهوه پاناما برای نوعی از قهوه گیشا Elida Geisha ثبت کردند.
دو سال بعد، شرکتهای قهوه آسیای شرقی در بالاترین پیشنهاد قیمت CoE قرار گرفتند، درحالیکه در همان سال در بهترینهای پاناما در سال 2020، بیشتر قهوهها با بیشترین قیمت توسط شرکتهای قهوه آسیای شرقی خریداری شدند.
در تمام این مسابقات، این تعداد بسیار گرانقیمت نهتنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند، بلکه ازنظر عرضه نیز محدود بودند. علاوه بر این، در طول سالها، اندازههای زیادی از CoE کاهشیافته است، درحالیکه قیمتها فقط افزایشیافته و این اثر را بیشتر میکند.
بنابراین، این سؤال باقی میماند: چرا خریداران آسیای شرقی این قیمتهای نجومی را برای قهوه پرداخت میکنند؟
در سراسر منطقه، بهویژه در کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی، از محصولات باکیفیت بالا بهعنوان بخشی از تجربه گستردهای از مصرف – در قهوه و سایر مناطق – رویه مشترک فرهنگی وجود دارد.
بهعنوانمثال نوشیدن چای. برخلاف قهوه، چای در درجههای مختلف تولید میشود که اینیک بازار تقسیمشده ایجاد میکند، جایی که خریداران در هر بخش حاضر به پرداخت قیمت مشخصی هستند. با افزایش قیمت، حجم خریداران در آن بخش کاهش مییابد.
جین گو خریدار قهوه سبز Gee Coffee Roasters در شنژن چین میگوید:
«ازنظر تاریخی، در چین، مردم عادت داشتند که حق بیمه بسیار زیادی را برای چای و حتی شراب بپردازند.»
این روند متعاقباً به سمت مصرف قهوه گسترشیافته است که در سالهای اخیر در شرق آسیا رواج بیشتری پیداکرده است.
برای خرید قهوه کلمبیا نارینو colombia narino coffee بر روی لینک روبرو کلیک کنید
جین میافزاید: «بهطور طبیعی، مردم تمایل بیشتری به پرداخت هزینه بسیار بالا برای محصولات قهوه باکیفیت بالا و کمیاب دارند.»
چرا بازارهای شرق آسیا اغلب این قهوههای حراج فوقالعاده گرانقیمت را خریداری میکنند؟
مدتهاست که حراجها مکانهایی بودهاند که خریداران میتوانند قهوه سبز باکیفیت بالا را با قیمتهای عالی دریافت کنند؛
اما چه چیزی باعث این رفتار خرید میشود؟
خوب، اول، به یاد داشته باشید که این خریداران قهوه مشتریهای خاص خود را دارند.
جین میگوید: «در برخی از کشورهای شرق آسیا، تعداد زیادی از افراد طبقه رو به بالا که مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای محصولات واقعاً کمیاب هستند، وجود دارد.»
امکان نوشیدن یکی از نادرترین و گرانترین قهوههای جهان جذابیت خاصی برای یک جمعیت خاص دارد؛ بنابراین، برای رستریهایی که قهوههای بسیار گرانقیمت خریداری میکنند، معمولاً فقط مسئله این است که مشتریان شما چه میخواهند.
این تقاضا در بازارهایی مانند چین نیز در حال افزایش است. موسسهای تحقیقاتی در آمریكا و چین میگوید كه ظهور قهوه در چین «از نفوذ شدید غرب» برخوردار است. تا همین اواخر، قهوه در این کشور بهعنوان «منحصربهفرد» غرب تصور میشد و امروز «بهعنوان نمایشگاهی از وضعیت اجتماعی و جهانوطنی» عمل میکند.
Kentaro Maruyama رئیس و مدیرعامل شرکت Maruyama Coffee در ژاپن و یک خریدار منظم CoE میگوید این نوع رفتارها در ژاپن غیرعادی نیست. کنتارو میگوید: «برای اکثر فرهنگهای آسیای شرقی، این ذهنیت وجود دارد که هرچه بیشتر بپردازید، کیفیت بالاتری نیز باید داشته باشد.»
در پایان این پدیده به یک تلاش بازاریابی تبدیل میشود، زیرا مصرفکنندگان آنچه را که محبوب و نادر است تقاضا میکنند. درحالیکه خریداران این خواستههای مصرفکننده را میبینند، Kentaro تأکید میکند که این طرز فکر خرید قهوههای بسیار گرانقیمت و فروش آنها به مشتریان همیشه سودآور نیست.
وی توضیح میدهد: «قهوههایی که ما در حراجیها خریداری میکنیم بسیار باکیفیت هستند، اما ما هنوز هم باید بخشی از کار خود را انجام دهیم تا این قهوهها برای مصرفکنندگان ارزش داشته باشند.» «ما هنوز باید با آموزش مصرفکنندگان؛ بازار را متقاعد کنیم که این قهوهها ارزش هر پوند را دارند.»
رفتار خرید در بازارهای مختلف قهوه در سراسر جهان متفاوت است. خریداران قهوه از هر کشور در هنگام تهیه قهوه به یک سری عوامل توجه میکنند تا مطمئن شوند که میتوانند خواستههای مشتریان خود را برآورده کنند.
قابل درک است که یکی از مهمترین عوامل در این میان قیمت است. برخی از بازارها بهطور طبیعی نسبت به باقی بازارها حساسیت بیشتری نسبت به قیمتها دارند.
برای کسب اطلاعات بیشتر، من با مدیران دو رستری از شرق آسیا صحبت کردم تا در مورد این پدیده و تأثیر آن بر زنجیره تأمین جهانی قهوه بیشتر بدانیم.
این رفتار چگونه بر زنجیره تأمین گسترده تأثیر میگذارد؟
این عادات خرید فوقالعاده برتر دارای تعدادی اثر مثبت و منفی بر زنجیره تأمین جهانی است. در بازارهای مالی در سراسر جهان، هر نوع «افزایش» قیمت یک محصول میتواند مخل باشد.
بااینحال، کنتارو میگوید: «این قهوههای حراج برتر فقط برای چند هفته یا یک ماه فروخته میشوند درحالیکه نیاز همچنان وجود دارد و اینطور نیست که مردم هرروز اینها را بخرند.»
همچنین توجه به این نکته مهم است که وقتی خبر از یک رکورد جدید قیمت منتشر میشود، میتواند باعث افزایش مشخصات یک منطقه یا کشور خاص بهعنوان یک منبع شود و اغلب دیگران را به هزینه بیشتر تشویق میکند.
کنتارو اضافه میکند: «من فکر نمیکنم روی قیمت تأثیر بگذارد زیرا حجم قهوههای بسیار باکیفیت بسیار کم است. بهنوعی، اینها فقط قهوههای سرگرمکننده و مهیج هستند که آینده و رؤیای این قهوهها را نشان میدهند.»
جین نیز نظر مشابهی دارد و میگوید: «من فکر میکنم قهوه هنوز جایی برای افزایش قیمت دارد. قیمت بالاتر باعث بهبود مزارع قهوه و بهبود کیفیت میشود که تأثیر مثبتی نیز در صنعت قهوه دارد.»
«درنهایت، بازار همیشه قهوههایی باقیمت متوسط ارائه میدهد که هنوز هم برای انتخاب افراد باکیفیت بالا است.» جین همچنین اضافه میکند که حق بیمه فقط یک افزایش قابلتوجه قیمت نیست.
تمرکز بیشتر بر کیفیت درنهایت باعث ایجاد علاقه و آگاهی در بین مصرفکنندگان و کشاورزان میشود. او میگوید: «قهوه باکیفیت بالا مانند گیشای پاناما خیلی بیشتر از بازار است. این مخفف عبارت است از terroir بهتر، مراقبت از کار، مراقبت از محیطزیست و غیره. به همین ترتیب، مستحق بازگشت بهتر است.»
برای خرید قهوه کنیا (kenya) بر روی لینک مقابل کلیک کنید
قیمتهای بالا و روابط تجاری در جهان در میان خریداران قهوه
در طرف دیگر، فراتر از اخلال در بازار، این قهوههای فوقالعاده برتر میتوانند منجر به علاقه بیشتر در برخی مناطق یا منشأ اصلی و شناخت بیشتر تولیدکننده شوند.
کنتارو به من میگوید که شرکتهای ژاپنی از اوایل دهه 2000 علاقه زیادی به قهوههای نیکاراگوئه پیدا کردند. در این مرحله، وی میگوید، نیکاراگوئه نوع مشخصات خاص قهوه را بهعنوان سایر مبانی به اشتراک نگذاشته است.
کنتارو توضیح میدهد: «وقتی CoE به نیکاراگوئه رفت، بازار جدیدی را برای تولیدکنندگان نیکاراگوئه باز کرد. این بهآرامی به تولیدکنندگان کمک کرد تا قیمتهای خود را افزایش دهند.» این حراجها همچنین به برقراری روابط تجاری طولانیمدت بین تولیدکنندگان، واردکنندگان و رستریها کمک کرده است که میتواند پس از خرید این قهوههای حراج سالها ادامه داشته باشد.
کنتارو به من میگوید: «بسیاری از قهوههای ما به دلیل CoE ایجاد شده است. ما با تولیدکنندگان ملاقات میکنیم، از مزارع آنها بازدید میکنیم و سپس ازآنجا به رشد روابط ادامه میدهیم.»
این علاقه و حق بیمه حتی میتواند به نوآوری بیشتر و رشد کیفیت قهوه برای تولیدکنندگان در شرق آسیا مرتبط باشد. به عنوان مثال یوننان را در نظر بگیرید، منطقهای که بیش از 98 درصد از کل قهوههای چین در آن تولید میشود.
مدتهاست که یوننان با دانههای باکیفیت پایینتر برای قهوه فوری در ارتباط است، اما امروزه، کشاورزان چینی شروع به سرمایهگذاری در تولید پایدار و متمرکز بر کیفیت کردهاند. اگرچه این به چند دلیل است، اما مطمئناً قدردانی و شناخت بیشتر کیفیت قهوه در بین مصرفکنندگان چینی از جمله دلایل آن است.
درحالیکه مصرف داخلی قهوههای چینی کم باقیمانده است (حدود 70٪ قهوه یوننان صادر میشود) کشاورزان در یوننان در حال آزمایش فرآوری طبیعی و انواع مختلفی از گونههای جدید قهوه هستند. در سال 2015، 25 قاضی بینالمللی به بهترین قهوه یوننان امتیاز 84 دادند.
امروزه خریداران قهوه در آسیای شرقی به دلیل جستجوی قهوههای بسیار گرانقیمت در حراجیها مشهور هستند. برخلاف بازارهای خرید در آمریکای شمالی و اروپا، دلایل زیادی ازنظر فرهنگی و غیره وجود دارد که بر این رفتارهای برتر خرید تأثیر میگذارد.
این قهوههای بسیار گرانقیمت علاوه بر خبرساز بودن و بالا بردن اعتبار بخش قهوه، گفتگوی بزرگتری در مورد کیفیت، قیمتگذاری و پایداری را نیز آغاز میکنند.