مقاله

حراج های قهوه مجازی چیست؟

حراج قهوه

حراج های قهوه مجازی چیز جدیدی نیست. آن‌ها مدت‌هاست تبدیل سکویی برای نمایش قهوه‌های با کیفیت بالا به خریداران از سراسر جهان و کشف آنچه بازار حاضر است برای آن‌ها بپردازد، شده‌اند.

در سال‌های اخیر حراج‌های قهوه به‌صورت مجازی آغاز شده‌اند. حراج‌های اینترنتی از سال 1999 برگزار می‌شود و در 20 سال گذشته به رشد خود ادامه داده‌اند.

امروزه، بسیاری از برجسته‌ترین حراج‌ها در بخش قهوه، ازجمله Cup of Excellence (CoE) و Best of Panama (BOP)، حضور آنلاین قابل‌توجهی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حراج‌های مجازی و نقشی که آن‌ها در بخش قهوه امروز دارند، با چهار متخصص صنعت صحبت کردم که در ادامه می‌خوانیم:

حراج  های قهوه مجازی

برای سال‌های زیادی، حراج‌های قهوه یکی از اصلی ترین بخش‌های صنعت قهوه بوده است. آن‌ها روش خوبی برای افزایش فروش و همچنین ایجاد آگاهی در مورد قهوه‌ها از یک منبع خاص هستند. همچنین می‌توانند از تولیدکنندگان برای ایجاد ارتباط با خریداران و دریافت قیمت‌های بالاتر برای قهوه‌های خود حمایت کنند.

حراج‌ها به‌صورت حضوری یا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند. هر قالب موافقان و مخالفان خود را دارد. آن‌ها همچنین اغلب همزمان با مسابقات منطقه‌ای یا ملی باکیفیت قهوه برگزار می‌شوند و قهوه‌های برنده اغلب در حراج ارائه می‌شوند.

حراج‌های حضوری به‌طور طبیعی صمیمی‌تر هستند و به تولیدکنندگان و خریداران امکان توسعه روابط و شبکه را می‌دهند.

همچنین این فرصت خوبی برای خریداران است تا مزارع را بشناسند، زیرا این کار معمولاً در مبدأ صورت می‌گیرد.

بااین‌وجود، سفر و شرکت در حراج برای تولیدکنندگان می‌تواند هزینه‌بر باشد.

فراتر از آن، هزینه فرصت کار نکردن در مزرعه نیز وجود دارد.

مقرون به صرفه بودن

از طرف دیگر، حراج‌های مجازی جایگزین انعطاف‌پذیرتر و مقرون به صرفه تری را ارائه می‌دهند

که می‌تواند برای خریداران جذاب‌تر باشد. برای تولیدکنندگان، آن‌ها این فرصت را دارند که به تعداد بیشتری از خریداران بین‌المللی دسترسی پیدا کنند

و درنتیجه قهوه خود را با قیمت‌های بالاتر بفروشند.

حراج‌های آنلاین و حضوری نیز به‌طورکلی هزینه‌ای را در بر می‌گیرند که معمولاً درصدی از قیمت نهایی فروش آن است.

ویلم بوت مدیرعامل قهوه بوت و همچنین مدیر حراج دهکده گشا و بندر موکا است، حراج‌هایی که به ترتیب در اتیوپی و یمن برگزار می‌شوند؛ می‌گوید:

«حراج‌های مجازی فرصتی عالی برای کشف کیفیت قهوه‌های منحصربه‌فرد و کشف قیمتی است که می‌توان این قهوه‌ها را فروخت.

من فکر می‌کنم این دو مزیت اصلی است: کشف کیفیت و کشف قیمت.»

وی توضیح می‌دهد: «حراج‌های قهوه مجازی روش مناسبی برای بررسی این دو است، زیرا کارهایی که معمولاً واردکنندگان انجام می‌دهند لزوماً همیشه باعث درخشش کیفیت نمی‌شود.

همیشه به تهیه‌کننده اجازه نمی‌دهد حداکثر سود را از کار خود ببرند؛

بنابراین، به همین دلیل، من فکر می‌کنم مزایده‌ها به همین دلیل یک بستر عالی هستند.»

حراج‌های قهوه مجازی و Covid-19

در طول سال 2020، بیماری همه‌گیر Covid-19 منجر به لغو رویدادهای گسترده در صنعت قهوه، ازجمله مسابقات جهانی قهوه و طیف گسترده‌ای از سایر نمایشگاه‌ها و مسابقات شد.

در پاسخ، شاهد افزایش رویدادهای قهوه مجازی بودیم که به دلیل محدودیت‌های مختلف سفر برای مقابله با Covid-19، محبوبیت آن‌ها افزایش یافت و این تا سال 2021 ادامه داشته است.

بدیهی است که اکثر حراج‌های حضوری قهوه در 12 ماه گذشته در مواجهه با بیماری همه‌گیر سازماندهی مجدد، برنامه‌ریزی مجدد یا لغو شده‌اند؛

اما برای حراجی‌هایی که قرار بود از قبل مجازی باشند، این چه معنایی داشت؟

سازماندهی حراج مجازی قهوه

درحالی‌که بسیاری به‌طور طبیعی تصور می‌کردند که از طریق محدودیت‌های اعمال‌شده توسط همه‌گیری، سازماندهی یک حراج مجازی به‌آسانی امکان‌پذیر بوده است، ویلم توضیح می‌دهد که سازمان دهندگان با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شوند.

دلیل این امر آن است که قبل از اکثر حراجی‌های آنلاین مسابقات کیفیت قهوه یا سایر رویدادهای مرتبط برگزار می‌شود

که به‌طورمعمول تعداد افراد حضوری محدودی در آن شرکت می‌کنند.

او توضیح می‌دهد که در این مرحله بود که چالش‌ها شروع به ظاهر شدن کردند.

وی توضیح می‌دهد: «این امر بر سازمان دهنده و تداركات آن‌ها تأكید بیشتری دارد.

این بدان معنی است که کشورهای تولیدکننده قهوه هنگام سازماندهی باید خلاقیت بیشتری داشته باشند.»

سازماندهی حراج‌های قهوه مجازی

ویلم همچنین خاطرنشان می‌کند که بار تدارکاتی انتقال قهوه، سازماندهی حراج‌ها از هر نوع را – مجازی یا غیره – دشوار کرده است.

وی می‌گوید: «یك عامل محدودکننده، مشکلات تداركاتی در جابجایی قهوه‌ها است. در بعضی از کشورها گرفتن مجوزهای لازم برای تولیدکنندگان برای انتقال قهوه از A به B. سخت بود و در ابتدای همه‌گیری، این‌یک مسئله و مشکل واقعی بود.»

ویلفورد لاماستوس جونیور تولیدکننده شرکت خانواده لاماستوس توضیح می‌دهد که بیشترین تغییرات برای BOP 2020 نه در ساختار حراج (که از زمان آغاز به کار آنلاین بوده است) بلکه در رابطه با رقابت بوده است.

وی توضیح می‌دهد: «حراج BOP کاملاً مجازی و از راه دور طراحی‌شده است.»

«بااین‌حال، برای رقابت BOP تغییراتی ایجاد شد. برای دور ملی، قهوه‌ها توسط داوران انتخاب‌شده و در مزارع مختلف با حداکثر دو نفر در هر اتاق مورد قهوه آزمایی قرار گرفت.»

دیوید پهل مشاور قهوه و مدیر مزرعه در Finca Sophia می‌گوید وقتی داوران همه در یک اتاق نیستند،

سازماندهی جلسات حجامت بسیار دشوارتر است.

وی می‌گوید: «مهار فناوری برای یافتن روش صحیح برای کمک به کالیبره کردن افراد کلیدی بود و وقت گذاشتن برای این کالیبراسیون برای به دست آوردن نتایج دقیق مهم بود.»

مشورت و تصمیم‌گیری نهایی در مورد برنده شدن باید از طریق بزرگنمایی یا سایر سیستم‌عامل‌های کنفرانس ویدیویی انجام شود.

باوجود همه این مشکلات، متوسط ​​پیشنهاد در حراج بالا بود و رکورد جهانی برای یک سال دیگر شکسته شد.

حتی از طریق رکود اقتصادی و مسائل سازمانی ناشی از Covid-19، علاقه به قهوه‌های فوق‌العاده عالی همچنان ادامه داشت.

رکوردشکنی در حراج‌های قهوه آنلاین

ویلم می‌گوید: «علی‌رغم افت اقتصادی که با Covid-19 شاهد هستیم، هنوز هم خریداران زیادی با انگیزه برای قهوه‌های فوق‌العاده باکیفیت وجود دارند.»

«من می‌گویم که این واقعیت که ما رکورد را شکستیم و 30 درصد آن را افزایش دادیم، بسیار دلگرم‌کننده است.»

علاوه بر این، دیوید می‌گوید: «اولین اقدام ما پس از برنده شدن جایزه و گرفتن آن نتیجه باورنکردنی، تأمین کارگران تمام‌وقت مزرعه بود.

ایده این است که بر این اساس کار کنیم و همچنان از طریق مزرعه به دیگران فرصت بدهیم تا کارهای بیشتری انجام دهیم

تا فرصت‌های دیگری برای پیشرفت حرفه‌ای داشته باشیم.»

پلینیو رویز رئیس سابق انجمن تخصصی قهوه پاناما می‌گوید این موفقیت‌ها بیش از درآمد، منفعت دارد.

«رسیدن به آن سطح باعث می‌شود نام قهوه پاناما طنین‌انداز شود و نشان می‌دهد که ما می‌توانیم فروش قهوه‌ای را که تولید آن هزینه زیادی دارد، حفظ کنیم.»

«اما قیمت‌ها بستگی زیادی به سرمایه‌گذاری پشت سر آن‌ها دارد.

بدون آن سرمایه‌گذاری، نتیجه در فنجان نهایی کیفیت مربوط به قیمت را منعکس نمی‌کند.»

سخن آخر

18 ماه گذشته هیچ مشکلی برای بخش قهوه وجود نداشته است.

محدودیت‌های سفر، مشکلات لجستیکی و تأخیرهای حمل‌ونقل، خرید قهوه سبز را به فرآیند پیچیده‌تری تبدیل کرده است.

خرید در حراج نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اما علی‌رغم چشم‌انداز چالش‌برانگیز در ابتدای همه‌گیری، اکثر حراجی‌های قهوه مجازی موفق به ادامه فروش قهوه سبز با قیمت‌های بالا شده‌اند و این یک رکوردشکنی دیگر در BOP 2020 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.