میلیونها نفر در سراسر جهان هرروز قهوه را از سوپرمارکتها خریداری میکنند. به صورت فوری و آسیاب یا دانه کامل یا کپسول تهیه کنید. با وجود این، در میان جامعه تخصصی قهوه، پیشفرضهای منفی در مورد قهوه سوپرمارکت و کیفیت آن وجود دارد. بااینحال، اوضاع در حال تغییر است. تمرکز روزافزون مصرفکنندگان بر کیفیت، پایداری و روشهای اخلاقی باعث ایجاد تغییر در این بخشهای بازار شده است و اکنون سوپرمارکتها طیف وسیعی از قهوهها را نسبت به گذشته ارائه میدهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قهوه سوپرمارکتها، چگونگی تغییر کیفیت و اینکه چرا رسترهای کوچکتر نفوذ به این بازار عظیم را دشوار میدانند. در این خصوص ما با مارتین مایورگا از Mayorga Organics و جان استیل از Café Direct صحبت کردیم که در ادامه لزوم و اهمیت افزایش کیفیت در قهوه سوپرمارکت ها را با هم میخوانیم.
تغییر در کیفیت قهوه های سور
تحقیقات انجامشده توسط Statista نشان میدهد که 67٪ از مصرفکنندگان آمریکایی ادعا میکنند «معمولاً از سوپرمارکت قهوه میخرند.» این یک بازار عظیم است اما ازنظر تاریخی به دلیل کیفیت آن مشهور نبوده است. بااینحال، بهبود این مسئله بیش از آنچه تصور میشود مصرفکنندگان بالقوه را نیز ترغیب به خرید میکند.
جان استیل مدیرعامل شرکت Café Direct که در سوپرمارکتهای بزرگ انگلیس؛ میگوید: «من فکر میکنم واقعاً انگیزهای برای کیفیت بهتر در قهوه با مارک خصوصی و سوپرمارکت وجود دارد و برخی از آنها شروع به ارائه منشأ واحدی کردهاند.» طبق گزارش CBI، قهوه سوپرمارکت در انگلیس معمولاً سطح پایین یا میان ردهای است، اما «همه مارکهای سوپرمارکت بیکیفیت محسوب نمیشوند.»
استاندارد قهوه ها
علاوه بر این، کالاهای دارای برچسب خصوصی (محصولات مارکدار که از طریق سوپرمارکتها فروخته میشوند) بهطور متوسط 47 درصد از کل کالاهای موجود در سوپرمارکتهای انگلیس را تشکیل میدهند و همانطور که جان میگوید، کیفیت قهوه با برچسب خصوصی در حال افزایش است.
در مورد جایی که میتوانید قهوه بهتری پیدا کنید، سوپرمارکتهایی که محصولات ممتازی باکیفیت بهتر ارائه میدهند طبیعتاً طیف گستردهتری از دانههای باکیفیت بالاتر را ارائه میدهند. جان همچنین خاطرنشان میکند که مشخصات مشتری برای هر سوپرمارکت بهطور طبیعی قهوهای را که تهیه میکنند، اطلاع میدهد.
وی میافزاید: «بخشهای مختلفی از بازار برای قهوه مخلوط عالی وجود دارد و این واقعاً كار خوبی است. بااینحال، برخی از مردم خواهان آن منشأ با ریشههای منفرد هستند.»
تازگی قهوه و کوتاهسازی زنجیره تأمین
بنابراین، قهوههای سبکتر و منشأ اصلی در سوپرمارکتها ظاهر میشوند. ازنظر تئوری، این باید زمینه را برای رستریهای کوچکتر و متخصص برای ورود به بازار فراهم میکرد. پس چرا بیشتر در قفسههای سوپرمارکت وجود ندارد؟
یک مسئله اساسی شادابی است. ماندگاری در مرکز توجه سوپرمارکتهاست. ماندگاری بیشتر مطلوب است زیرا کالاها قبل از فروش ممکن است هفتهها یا ماهها در قفسه و یا زنجیره تأمین باقی بماند. گرچه قهوه تازه بو داده هنوز در زنجیرههای بزرگ سوپرمارکت معمول نیست،
نمونههایی وجود دارد که سوپرمارکتها توانستهاند زنجیره تأمین را کوتاه کرده و با قهوهای که میفروشند کارآیی بیشتری داشته باشند. درنهایت، هرچه شعاع تأمین قهوه با کیفیت بهتر را کاهش دهیم، نگهداری پایدار دانههای تازه برشتهشده آسانتر خواهد بود.
انعطاف پذیری در ارایه قهوه
اگر رستریها با حاشیه سود خود انعطافپذیر نباشند، سوپرمارکتها دانههای قهوه خود را بهعنوان یک سرمایهگذاری ارزشمند نمیدانند. بهنوبه خود، آنها تلاش خواهند کرد تا به بازاری وارد شوند که به لطف حجم بالای فروش بالقوه، میتواند حاشیه سود کمتری را جبران کند.
مارتین اضافه میکند: «من فکر میکنم بزرگترین تصور غلط از جنبش تخصصی قهوه این است که یک مصرفکننده متوسط وقت و انرژی دارد تا به روشی که ما میاندیشیم درباره قهوه فکر کند.»
«من فکر میکنم بسیاری از مردم قهوه را بهعنوان یکچیز خوب که از آن لذت میبرند میبینند.»
«اما آنچه اکنون مشاهده میکنیم، تحقق یافتن توسط رسترهای کوچکتر است که شما نمیتوانید فقط آنچه را دوست دارید به مردم بفروشید. شما باید بازار را با آنچه بازار میخواهد هماهنگ کنید.»
شناسه تجاری و بازاریابی
آخرین تغییر اساسی، مارک تجاری است. گرچه مارک بهتر و کیفیت بالاتر لزوماً دستبهدست هم نمیدهند، اما تمرکز مصرفکننده روی بستهبندیهای چشمگیر که بیشتر «به یاد ماندنی» تلقی میشود، افزایش مییابد. این امر در تغییرات بستهبندی و مارک تجاری بسیاری از محصولات قهوه با برچسب خصوصی طی چند سال گذشته منعکسشده است.
حتی مارکهای سوپرمارکت با تغییر رنگ بستهبندی و فونت، محصولات با کیفیت بالاتر یا طیف وسیعی از قهوههای مختلف را از یکدیگر متمایز میکنند. جان به من میگوید که مارک تجاری منحصربهفرد کالا در طول سالها برای قهوه مستقیم مهم بوده است. شما باید یک مارک تجاری زیبا، متفاوت و بسیار برانگیزنده ارائه دهید و همچنین مطمئن شوید که بهعنوان بخشی از آن معنی پیدا کردهاید. برای مارکهای فروختهشده در سوپرمارکتها نیز مهم است که قابل دسترسی باشند.
مشتریان در خردهفروشیهای بزرگتر طبعاً در مورد قهوه آموزش کمتری خواهند داشت. جان اضافه میکند: «صاحبان برند [اطلاعات زیادی اضافه میکنند] زیرا آنها میخواهند داستان خود را تعریف کنند و میخواهند از این موضوع هیجانزده شوند.»
برای خرید قهوه عربیکا اصل 100% arabica coffee بر روی لینک کلیک کنید
«این امر بهویژه در بخش قهوه اتفاق میافتد زیرا ظرفیت فوقالعادهای در کیفیت محصول وجود دارد.» پایداری همچنین یک تمرکز اصلی برای بازاریابی محصول است.
تحقیقات انجام شده توسط NYU Stern در سال 2019 نشان داد که محصولات پایدار 50٪ از کل رشد کالاهای بستهبندی شده مصرفی را از 2013 تا 2018 نشان میدهد، باوجوداینکه تنها 16.6٪ از بازار را تشکیل میدهد.
بااینحال، گرچه گواهینامهها و پایداری در برند سازی محبوب هستند و میتوانند رفتار مصرفکننده را هدایت کنند، مارتین میگوید مهم است که زیاد به آن توجه نکنید. او میگوید: «بسیار مهم است که بدانیم این بهنوعی بازی در مورد اینکه چه کسی میتواند پایدارترین باشد، شده است. این مسابقه بزرگترین مسئلهای است که امروز در صنعت خود داریم.»
برای خرید قهوه دمی مناسب برای قهوه دمی brewed coffee بر روی لینک کلیک کنید
بخش قهوه سوپرمارکت بدون شک یک بازار جذاب است و بههیچوجه از تغییراتی که در بقیه بخشهای قهوه تأثیر میگذارد مصون نیست، اما نفوذ برای مارکهای کوچکتر و آوردن قهوه بهتر برای افراد بیشتر همچنان دشوار است.
درحالیکه به نظر میرسد کیفیت راهی برای پیشرفت دارد، اما مطمئناً در حال افزایش است.ریشههای منفرد بیشتر و ترکیبات بهتر در قفسهها بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، چه در مارکهای سوپر مارکت و چه در مارکهای خصوصی. بااینوجود، علیرغم این تغییرات، برای مارکهای مختلف بخش قهوه همچنان مهم است که ذائقه سنتیتر و گسترده مصرفکنندگان قهوه را در ذهن داشته باشند.
مخاطبان سوپرمارکت با نوشیدنی مخصوص قهوه تفاوت اساسی دارند. درک این موضوع برای هر شرکت قهوه سازی که بخواهد به این بازار بزرگ راه یابد، کلیدی خواهد بود.