ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » مناسب ترین زمان برای نوشیدن قهوه

مناسب ترین زمان برای نوشیدن قهوه

زمان نوشیدن

نوشیدن قهوه به‌صورت ناشتا و با معده خالی برای برخی افراد به‌صورت یک عادت درآمده است، اما ازنظر علمی این کار اشتباه است و برای بدن انسان مفید نیست. درواقع نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب ممکن است درروند تولید کورتیزول اختلال ایجاد کند و هورمون استرس در پاسخ به استرس توسط هیپوفیز سنتز می‌شود. بااین‌حال این سؤال پیش می‌آید که بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟ در این یادداشت به این مقوله می‌پردازیم.

بهترین زمان نوشیدن قهوه در طول روز

مصرف کافئین در صبح، سطح تولید هورمون کورتیزول در بدن را با اختلال مواجه می‌کند، هورمونی است که به ما کمک می‌کند تا هوشیار و بیدار شویم و بعد از بیدار شدن از خواب شبانه در اوج ترشح خودش است. به‌این‌ترتیب با نوشیدن قهوه در صبح یعنی زمانی که سطح ترشح کورتیزول زیاد است، قهوه مقاومت بدن را نسبت به کافئین افزایش می‌دهد و به‌جای انرژی دادن به بدن سبب ایجاد استرس و اضطراب می‌شود.

به نظر می‌رسد بهترین زمان نوشیدن قهوه حداقل یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب شبانه و البته ایده‌آل‌ترین زمان بین ساعت 9 تا 11 صبح است. البته ایده‌آل‌ترین زمان نوشیدن قهوه ازنظر علمی ساعت 5 صبح است اما واقعاً چه تعداد از افراد این روزها ساعت 4 صبح از خواب بیدار می‌شوند که ساعت 5 فنجان قهوه‌شان را بنوشند؟ اگر سحرخیز هستید که چه‌بهتر، ساعت 5 صبح با خیال راحت فنجان قهوه صبحتان را بنوشید.

اگر عادت دارید بعد از غذا و ناهار خوردن هم قهوه بنوشید حداکثر تا ساعت 2 ظهر این کار را انجام دهید تا اثر قهوه تا 6 ساعت در بدن شما باقی بماند و خواب شب شما را دچار اختلال نکند. از سوی دیگر معمولاً در این ساعت هورمون کورتیزول روند کاهشی به خود می‌گیرد و بهترین زمان برای نوشیدن فنجان دوم قهوه است.

درمجموع بهترین زمان نوشیدن قهوه زمانی است که هورمون کورتیزول در کمترین سطح خود باشد یعنی همان ساعت 9 تا 11 الی 12 صبح که سطح کورتیزول شروع به پایین آمدن می‌کند.

زمان نوشیدن

بهترین زمان نوشیدن قهوه ازنظر علمی

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب صبحگاهی است. اغلب افراد بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد این است که یک فنجان قهوه بخورند؛ اما اگر بخواهیم ازنظر علمی به این موضوع نگاه کنیم و جلوی مواردی مثل تصادفات رانندگی و اعتیاد به قهوه را بگیریم، باید بگوییم نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب میزان مقاومت در برابر کافئین را افزایش داده و کاملاً بی‌اثر است. یکی دیگر از دلایل این مسئله این است که هورمون کورتیزول سطح هوشیاری بدن را بالا می‌برد و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید هورمون کورتیزول در بدن در اوج است و عملاً نوشیدن قهوه برای کسب هوشیاری بی‌ثمر است.

زمان نوشیدن قهوه در هنگام شب

واقعیت امر این است که کافئین موجود در قهوه گیرنده‌های آدنوزین را در مغز مسدود می‌کند و به‌این‌ترتیب از واکنش‌های آرام‌کننده آدنوزین برای بدن جلوگیری کرده و خواب شب را مختل می‌کند. از سوی دیگر با توجه به اسیدهای موجود در قهوه بهتر است قهوه را ناشتا و قبل از صبحانه نخورید. خوردن قهوه ناشتا در درازمدت باعث سوزش، ورم و زخم معده می‌شود.

بهترین زمان نوشیدن قهوه در ورزش

ازآنجایی‌که قهوه یک نوشیدنی انرژی‌زا است به نظر می‌رسد برای تأثیر روی متابولیسم چربی‌ها  بهترین زمان نوشیدن قهوه قبل از ورزش و بدنسازی است. کافئین موجود در قهوه خسته شدن ماهیچه‌ها را حین ورزش کردن به تعویق می‌اندازد و مدت‌زمان ورزش کردن را طولانی‌تر می‌کند. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد بهترین زمان نوشیدن قهوه یک ساعت قبل از ورزش و بدنسازی برای حصول حداکثر نتیجه  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟