ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » تأثیر سختی آب در طعم نهایی قهوه

تأثیر سختی آب در طعم نهایی قهوه

قهوه موریس – بسیاری از افراد بر این باورند که در تهیه یک قهوه مطلوب و مناسب، توجه به نوع دانه قهوه، میزان رُست یا برشته‌گی آن و روش‌های دم‌آوری، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این افراد درست فکر می‌کنند اما نکته‌ای که از آن غافل مانده‌اند این است که یکی از اجزای کلیدی در تهیه یک نوشیدنی مناسب و مطلوب، آب مورداستفاده و سختی آب در تهیه قهوه است، چراکه 99 درصد یک نوشیدنی قهوه از آب تشکیل‌شده است.

بی‌شک آب و نوع سختی آن نقش کلیدی در کیفیت نهایی یک نوشیدنی دارد و برخلاف باور عمومی؛ بهترین آب برای دم‌آوری قهوه، آب مقطر و آب‌های معدنی گران‌قیمت نیست. در این یادداشت به تأثیرات سختی آب بر روی محصول نهایی قهوه و طعم آن می‌پردازیم که بر اساس پژوهشی در همین زمینه صورت گرفته است.

کریستوفر هندون یکی از پژوهشگران دانشگاه MIT نخستین بار با این سؤال مواجه شد. او به‌صورت تصادفی گفت‌وگوی دو باریستا را در این زمینه شنید. خود او در مصاحبه‌ای که با بیزینس اینسایدر انجام داد به این گفت‌وگو اشاره می‌کند و می‌گوید: «مشکل این دو باریستا این بود که قهوه‌ای که دم می‌کنند هرروز طعمی متفاوت دارد و این تغییر طعم برای کافه‌هایی با استانداردهای بالا مشکل‌ساز است؛ اما سؤالی که برایم از منظر یک شیمیدان پیش آمد این بود که چه عاملی دلیل این تغییر طعم و کیفیت می‌تواند باشد.»

بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده در خصوص آب مصرفی و محتویات آن، می‌توان این نتیجه را گرفت که میزان مواد معدنی موجود در آن مانند منیزیم، نوع سختی یا سبکی آب را تعیین می‌کند و این میزان سختی آب در مناطق مختلف کشورها و حتی در منطقه‌ای ثابت این میزان سختی بر اساس شرایط منابع متفاوت و دگرگون است.

برای دم‌آوری قهوه مطلوب چه باید کرد

برای رسیدن به یک قهوه مطلوب خوش عطر بر اساس سختی آب باید به نکاتی ریزی توجه کرد و لزوماً نیاز نیست که شیمیدان باشید.
با جست‌وجو در نوع سختی و مواد موجود در آب منطقه‌تان در اینترنت می‌توان به شیمی آب پی برد و بر اساس آن قهوه موردنظرتان را خریداری کنید، چراکه برخی قهوه با در آب سخت و برخی دیگر در آب سبک دم‌آوری بهتری دارند. از طرفی خرید از برشته‌کار و یا رُستر نزدیک به محل خودتان می‌توانید با همان آب مورداستفاده رُستر قهوه را دم‌آوری کنید که این کار به علت استفاده از آب یکسان در دم‌آوری قهوه و عصاره گیری از آن بسیار مؤثر و مطلوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟